ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σεβ. Σερρών Θεολόγος:
«Δεινόν η ραθυμία, μεγάλη η μετάνοια»

28-4-2021

Μέσα σε κλίμα κατανύξεως και πνευματικής ανατάσεως, τελέσθηκε το εσπέρας της αγίας και μεγάλης Τρίτης, 27 Απρίλιου 2021, στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Παρασκευής Λαγκαδά, με αρχιερατική χοροστασία και εποικοδομητική ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, Τοποτηρητού της Ιεράς Μητροπόλεως Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης, η ιερά ακολουθία του «Νυμφίου», με τους ωραιότατους ύμνους, που καλλιεργούν στην ψυχή των ευλαβών χριστιανών το αγωνιστικό φρόνημα και την αγάπη προς τον «Νυμφίο» Χριστό.

Στον εμπνευσμένο, από τον υμνολογικό στίχο του 3ου τροπαρίου των αίνων της αγίας και Μεγάλης Τετάρτης, «Δεινόν ἡ ραθυμία, μεγάλη ἡ μετάνοια», λόγο του, ο Σεβ. κ. Θεολόγος, ανέπτυξε σκέψεις ωφέλιμες και επιστηρικτικές για τον προκείμενο πνευματικό αγώνα των πιστών, αναφερόμενος στα δύο διαφορετικά πρόσωπα, που παρουσιάζονται στο συναξάριο της ημέρας, τα οποία ενσαρκώνουν τις δύο πνευματικές καταστάσεις της ραθυμίας και της μετανοίας. Στο τραγικό και αποτρόπαιο πρόσωπο και συμπεριφορά του αχαρίστου μαθητού του Κυρίου μας και προδότου Ιούδα του Ισκαριώτου, υποστασιοποιείται η άβυσσος της ανθρωπίνης κακίας και αχαριστίας και στο πρόσωπο της πόρνης γυναικός, η οποία άλειψε τα άχραντα πόδια του Κυρίου με μύρο, η δύναμη της μετανοίας.

Μεταξύ άλλων, ο Σεβ. επίσης ανέφερε ότι: «Οι ιερές ακολουθίες της αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος προβάλλουν ενώπιόν μας ως μία ευκαιρία πνευματικής αφυπνίσεως και αγώνων κατά της αμαρτίας, που ως μία βαθειά υπαρξιακή τραγωδία μας χωρίζουν από τον Θεό. Ο πνευματικός μας αγώνας κατ’ αυτήν την αγία και κατανυκτική περίοδο του εκκλησιαστικού μας έτους, μας οδηγεί με ασφάλεια στο ολόφωτο κατώφλι της Αναστάσεως του Κυρίου μας, που σηματοδοτεί την νίκη κατά του θανάτου και το σωτήριο πέρασμά μας στην πληρότητα της ζωής.

Σήμερα, η ακολουθία του Όρθρου της αγίας και μεγάλης Τετάρτης θέτει ενώπιόν μας δύο παραδείγματα, το ένα προς μίμηση και το άλλο προς αποφυγή, της μετανοημένης πόρνης γυναικός και του προδότου μαθητού του Κυρίου μας.

Από την μια πλευρά ο μαθητής του Κυρίου γίνεται προδότης του Διδασκάλου! Ο Απόστολος γίνεται συνωμότης! Ο φίλος του Υιού του Θεού γίνεται όργανο του διαβόλου! Και από την άλλη, μία γυναίκα που πέρασε τη ζωή της μέσα στο βούρκο της πορνείας, ανεβαίνει τόσο ψηλά με την μετάνοιά της, ώστε να αξιωθεί να αλείψει με μύρο τα πόδια του Χριστού! Η πόρνη γίνεται μαθήτρια, Απόστολος και κήρυκας της ευσπλαχνίας του Θεού! Ο Ιούδας βυθίσθηκε στην άβυσσο της φιλαργυρίας και της μισανθρωπίας. Έτσι οδήγησε τον εαυτό του σε τέτοια αναισθησία και πώρωση, ώστε να μη διστάσει να προδόσει τον Διδάσκαλό του. Η πόρνη είχε νιώσει την φρίκη της σκλαβιάς στο δικό της πάθος. Δεν έμεινε όμως σ’ αυτήν την κόλαση. Ανεζήτησε τον Ελευθερωτή. Όταν είδε τον Χριστό, όταν γεύθηκε τη γλυκύτητα της διδασκαλίας Του, κατενόησε ότι Εκείνος ήταν ο Μόνος, που μπορούσε να την σώσει, γι’ αυτό και Τον ακολούθησε.

Η μνημόνευση της πράξεως μετανοίας της πόρνης γυναικός και της προδοσίας του Ιούδα έχει μία ιδιάζουσα σημειολογία. Καθώς πλησιάζουμε στο Άγιον Πάσχα, μετά από μία περίοδο μακράς πνευματικής προετοιμασίας, ας μην είμεθα απράγμονες και πνευματικώς αδιάφοροι. Μία απροσεξία μας, ημπορεί να αφανίσει όλο το κέρδος της ψυχής μας, όπως έγινε με το πάθος της φιλαργυρίας του Ιούδα.

Ο αμαρτωλός και αποξενωμένος από τον Θεό άνθρωπος έχει κι αυτός ελπίδα σωτηρίας. Μία ειλικρινής μετάνοια και απάρνηση της κακίας, ημπορεί να τον αξιώσει της συγχωρήσεως, όπως συνέβη με την πρώην αμαρτωλή γυναίκα.

Με πίστη, ταπείνωση, ελπίδα και υπομονή, λοιπόν, ας εργαζόμεθα, του Θεού συνεργούντος, την σωτηρία μας και αυτές τις δύσκολες ημέρες, όπου και πάλιν πολλά, ακατανόητα, δυσανάλογα και πικρά μέτρα λαμβάνονται και υιοθετούνται για τον εορτασμό των αγίων αυτών ημερών. Μέτρα που αγγίζουν τις ιερές παραδόσεις και την ευαισθησία της ποιμαινούσης Εκκλησίας και του θρησκεύοντος λαού μας. Μέτρα τα οποία δεν μας αναπαύουν, ούτε και μας εκφράζουν. Παραμένοντες με πολλές ακόμη απορίες και ενστάσεις για την αποτελεσματικότητα και σκοπιμότητα αυτών των μέτρων, αναφορικώς πάντοτε με τον εορτασμό των αγίων αυτών ημερών και προς χάριν της ενότητος του Εκκλησιαστικού σώματος και του πολυτίμου αγαθού της υγείας, συστοιχιζόμεθα προς την φωνή ευθύνης και κενωτικής συνέσεως της Εκκλησίας μας, αναμένοντες Ανάστασιν. Παρηγορούμεθα βεβαίως κάπως από την θρυλούμενη, στο μέτρο βεβαίως που ισχύει, πληροφορία, περί ανοίγματος περισσοτέρων δραστηριοτήτων, μία μόλις ημέρα μετά την Κυριακή του Πάσχα!».

Προ της απολύσεως, ο Σεβ. ευλόγησε τους συμπροσευχομένους πιστούς, ο οποίοι συμμετείχαν με κατάνυξη στην ιερά ακολουθία, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα, εκ των υγειονομικών αρχών, μέτρα προστασίας κατά της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ ευχήθηκε καταλλήλως για το υπόλοιπο της αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος, ανακοινώνοντας ότι το πρωΐ του αγίου και Μεγάλου Σαββάτου, θα χοροστατήσει στον Εσπερινό και θα ιερουργήσει στην θ. Λειτουργία της Α’ Αναστάσεως στον ιερό Ναό Κοιμ. Θεοτόκου Λαγκαδά, ενώ το εσπέρας της Κυριακής του Πάσχα, θα χοροστατήσει στον πανηγυρικό Εσπερινού της Αγάπης, στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Παρασκευής Λαγκαδά.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως