Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ πού παροικεῖ στίς Σέρρες σέ καλωσορίζει μέ αἰσθήματα τιμῆς καί ἀγάπης στόν διαδικτυακό της οἶκο, στόν ὁποῖο φιλοξενοῦνται πτυχές τῆς ἱστορικῆς της διαδρομῆς ἀλλά καί τῆς ποιμαντικῆς της διακονίας.

Οἱ νέες τεχνολογίες προσφέρουν στήν ἁγία Ἐκκλησία μας μία ἐπιπλέον δυνατότητα ἀσκήσεως τοῦ πολυποίκιλου πνευματικοῦ της ἔργου μέσα στόν ραγδαίως μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο. Τό διαδίκτυο, μέ ὅλες τίς δυσκολίες καί τούς κινδύνους του, μπορεῖ νά γίνη ἕνα ἰδιαιτέρως χρήσιμο ἐργαλεῖο πίστεως, μορφώσεως, ἐνημερώσεως καί πραγματικῆς ψυχαγωγίας, ὅταν βρίσκεται σέ ὑπεύθυνα χέρια πού γνωρίζουν νά το χειρίζονται μέ μέτρο καί σύνεση.

Γι’αὐτό τόν λόγο γιά τό διαδίκτυο μποροῦν νά ἰσχύσουν ἐπακριβῶς οἱ παρακάτω πάντα ἐπίκαιροι καί παιδαγωγικοί λόγοι τοῦ μεγάλου πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τοῦ ἱεροῦ Βασιλείου:

“Καθάπερ τῆς ροδωνιᾶς τοῦ ἄνθους δρεψάμενοι τάς ἀκάνθας ἐκκλίνομεν, οὕτω καί ἐπί τῶν τοιούτων λόγων (σελίδων, ἰστοχώρων κτλ) ὅσον χρήσιμον καρπωσάμενοι, τό βλαβερόν φυλαξώμεθα.”

Εὐχόμεθα ὁ διαδικτυακός οἶκος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας ὑπό τή σκέπη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, νά σκορπίζει ἀπλώχερα άνά τόν κόσμο τήν εὐωδία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, τῆς ἐλπίδος και τῆς ζωῆς.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

WebTV

Εγκύκλιοι

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΜΗΝΥΜΑ ΕΠΙ ΤΩ ΝΕΩ ΕΤΕΙ

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Ὁ φιλάνθρωπος Θεός καί Πατέρας μας, ὁ πάνσοφος δημιουργός τοῦ χρόνου καί τοῦ κόσμου, «ὁ καιροὺς καί χρό­νους ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ θέμενος» (Πράξ. 1, 7), μᾶς ἀξιώνει νά εἰσέλ­θουμε σήμερα στό νέο πολιτικό ἔτος 2025. Ὁλοκάρδιος εἶναι ἡ εὐχή ὅλων μας στό νέο χρόνο, πού λει­τουργεῖ στήν ζωή μας ὡς ἕνα καινούρ­γιο ξεκίνημα, νά ἀξιοποιήσουμε ἐπωφελῶς ὅλες ἐκεῖνες τίς θεῖες εὐλογίες, πού ἁγιάζουν, ὀμορφαίνουν, νοηματοδοτοῦν, εἰρηνεύουν τήν ζωή μας καί μᾶς ὡριμάζουν πνευματικῶς στόν ἀγώνα μας γιά τήν βίωση τοῦ θελήματος τοῦ ἁγίου Θεοῦ, πού ἀποτελεῖ τό θεμέλιο γιά μία εὐλογημένη ζωή. Ὑποδεχό­μεθα σήμερα τήν πρώτη τοῦ νέου ἔτους, ἐφο­διασμένοι μέ τίς ὄμορ­φες καί τίς δύσκολες ἐμπειρίες τοῦ παρελθόντος, μέ χρη­στές ἐλπίδες καί εὐγενῆ ὄνειρα γιά ἕναν καλύτερο, ἀνθρωπινότερο καί εἰρηνικό κόσμο. Κυρίως ὅμως μέ ἐμπι­στοσύνη στό ἔλε­ος καί στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, πού μᾶς χαρίζει τήν παροῦσα ζωή, ὡς στάδιο ἀγῶνος καί προετοιμασίας γιά τήν αἰωνι­ότητα.

Παγκοσμίως σήμερον παρατηρεῖται μία βαθιά καί πολυεπίπεδη κρίση. Ἡ ἴδια ἡ ἀνθρώπινη ὕπαρξη πάσχει, ἀπαξιώνεται, εὐτελίζεται, ἐργαλιοποιεῖται ὡς αὐτοθαυμαζόμενη καί ἐμπαθής ἀτομικότητα, λογιστική μονάδα καί ἀντικείμενο ἐκμεταλλεύσεως. Ἡ χριστιανική πίστη περιθωριοποιεῖται ἤ καί ὑπονομεύεται. Ἡ ἠθική ὡς ποιότητα ζωῆς ὑποτιμᾶται. Ἀρχές καί ἀξίες ἀσύστολα κατεδαφίζονται. Ἡ κάθε λογῆς τρομοκρατία αὐξάνεται. Οἱ φυσικές καταστροφές καλπάζουν. Τό γοερό κλάμα τῶν ἀθώων θυμάτων τοῦ παραλογισμοῦ τῶν πολέμων φθάνει ἕως οὐρανοῦ. Ἡ φύση καταστρέφεται. Ἡ εἰρήνη θυσιάζεται στό βωμό ἀνομολόγητων συμφερόντων καί νέων γεωπολιτικῶν σχεδιασμῶν. Ἕνα πέπλο ἀνασφάλειας καί φόβου ἔχει καλύψει τήν ἀνθρωπότητα ὅπου γῆς. Ἡ ἀνθρωπότητα ἀναμετρᾶται μέ τά ὅρια καί τίς ἀντοχές της. Τό φρικτό φάντασμα ἑνός πυρηνικοῦ ὀλέθρου πού προετοιμάζει ἡ σκοτισμένη καί αὐτοκαταστροφική ἀνθρώπινη διάνοια πλανᾶται ἀπειλητικῶς πάνω ἀπό ὅλον τόν κόσμο. Αὐτά εἶναι τά ἔργα τῶν ἀνθρώπων χωρίς Θεό! Μέσα σέ αὐτόν τόν παγκόσμιο ὀρυμαγδό ἡ ἁγία Ἐκκλησία μας ἀγωνίζεται νά προσφέρει στόν κατακερματισμένο καί παραπαίοντα κόσμο, πνοή Θεοῦ, ἐλπίδα ζωῆς, ἔργο σωτηρίας, περιβάλλουσα μέ στοργή τόν ὅλο ἄνθρωπο, τόν κάθε ἄνθρωπο, ὄχι μόνο γιά νά τόν βοηθήσει ὑλικά, πνευματικά ἤ ἠθικά, ἀλλά πολύ περισσότερο, γιά νά τοῦ προσφέρει πρόταση ζωῆς, τῆς χριστοζωῆς, ὀδόν ἀναστάσεως καί μία ἄλλη θέαση τῶν πραγμάτων.

Ὁ Κύριός μας παρα­μένει σταθερά καί ἀμε­τακίνητα κοντά μας μέ τήν ἀγάπη Του, τήν πρόνοιά Του καί τήν φιλαν­θρωπία Του. Εἶναι ἀνά­μεσά μας ὡς ὁ θεῖος Ἐμμανουήλ καί μοιράζε­ται τήν ζωή μας, συμπαραστέ­κεται στόν ἀγώνα μας, θεραπεύει, ἁγιάζει, ἱεροποιεῖ καί φωτίζει τήν ὕπαρξή μας. Ὁ προσανατολι­σμός τῆς κοινωνίας μας πρός ἕνα ἐλπιδοφόρο μέλλον μπορεῖ νά θεμελιωθεῖ μέ ἀσφά­λεια μόνο στό ἔδαφος τῆς πάντοτε ἐπίκαιρης ὀρθοδόξου χριστια­νικῆς πίστεως, πού καινοποιεῖ, μεταμορ­φώ­νει οὐσιωδῶς ἐκ τῶν ἔσω τόν ἄνθρωπο καί ἀκολούθως ὁλόκληρο τόν κόσμο. Ἄς εἴμαστε βέβαιοι ὅτι ὁ Θεός μᾶς ἀγαπᾶ. Εἶναι Πατέρας μας καί ἐμεῖς παιδιά Του! Γιά ἐμᾶς γεννήθηκε ὡς ἀληθής ἄνθρωπος, ἀδελφός μας κατά πάντα, σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε. Γιά ἐμᾶς θά ξαναέρθει στό τέλος τοῦ χρόνου, κατά τήν Δευτέρα Παρουσία Του, ὥστε «πάντοτε σύν Κυρίῳ ἐσόμεθα». Δέν μᾶς ἐγκαταλείπει ποτέ. Ἄς ἀφήσουμε πίσω μέ τόν παλιό χρόνο τήν ἁμαρτία, τήν ἀστοργία, τήν παρακμή, τούς τρόπους ζωῆς πού μᾶς εὐτελίζουν, τίς ἰδέες πού μᾶς ἀπογοητεύουν, τίς συμπεριφορές πού μᾶς πληγώνουν, τίς ἐπιλογές πού μᾶς φτωχαίνουν. Ἄς ἐργασθοῦμε μέ ὅραμα καί σθένος γιά νά κτίσουμε μέ τήν χάριν τοῦ Θεοῦ, μία νέα ζωή, ξεκινώντας ἀπό ἐμᾶς τούς ἰδίους πρῶτα. Μία ζωή πού θά φωτίζεται ἀπό τήν δυνατή πίστη στό Θεό, τήν μετάνοια καί τήν ἀγάπη στόν συνάνθρωπο. Ἄς διώκεται ὁ Χριστός! Ἄς ὑπονομεύεται ἡ χριστιανική πίστη ὡς πρόταση ζωῆς! Ἄς πολεμοῦν οἱ ἀντίθεες δυνάμεις. Μέ ἐμπιστοσύνη στόν δωρεοδότη Κύριο θά ἀγωνισθοῦμε, θά ἀντέξουμε καί θά νικήσουμε!

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Εὔχομαι πατρικῶς ὁ φιλάνθρωπος Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, νά εὐλογήσει δα­ψιλῶς τό νέο ἔτος 2025 ἀπό τόν ἀκένωτο πλοῦτο τῆς χάριτός Του, ὥστε νά εἶναι γιά ὅλους μας, τόν ἱερό κλῆρο, τίς μοναστικές ἀδελφό­τητες, τόν φιλόχριστο λαό τῆς θεοφυλάκτου καί ἐνδόξου ἐπαρχίας μας, ἀλλά καί τήν πατρίδα μας καί τόν κόσμο ὁλόκληρο, ἔτος εὐλο­γίας, μετα­νοίας, ἁγιασμοῦ, σωτηρίας, ἀγάπης, εἰρή-νης, ψυχραιμίας, ὑγείας καί προκοπῆς.

Χρόνια Πολλά καί ἁγιασμένα!
Εὐλογημένο καί σωτήριο τό νέο πολιτικόν ἔτος 2025

Μετ’ εὐχῶν ἐγκαρδίων καί ἀγάπης πολλῆς

 
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Δελτία Τύπου

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Κέντρο της ζωής μας
είθε να γίνει ο Θεάνθρωπος και όχι ο
εμπαθής και σκοτισμένος άνθρωπος»

06-01-2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και ιεροπρέπεια εορτάσθηκε και στις Σέρρες η μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων. Επίκεντρο του λειτουργικού εορτασμού της λαμπράς και μεγαλειώδους αυτής εορτής της αγίας πίστεώς μας, στην Εκκλησία των Σερρών, απετέλεσε ο ιερός Μητροπολιτικός Ναός Παμμ. Ταξιαρχών, όπου, σήμερα, Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025, ιερούργησε και ετέλεσε την ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού των υδάτων, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος. Συμπροσευχητικώς παρόντες ήταν μεταξύ άλλων και οι Βουλευτές Ν. Σερρών κ. κ. Αναστάσιος Χατζηβασιλείου, Φωτεινή Αραμπατζή, Θεόφιλος Λεονταρίδης και Κων/νος Μπούμπας, ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, η Δήμαρχος Σερραίων κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών κ. Χρυσούλα Δρίγκα, Δημοτικοί και Περιφερειακοί Σύμβουλοι, ο Διοικητής του 10ου Συντάγματος ΠΖ κ. Μαυρουδής Θεοδωρίδης, ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σερρών κ. Ανδρέας Θεοδωρίδης, εκπρόσωποι της Αστυνομικής Διευθύνσεως Σερρών, ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ν. Σερρών κ. Παναγιώτης Καρίπογλου, ο Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαιδεύσεως Ν. Σερρών κ. Ιωάννης Καραβασίλης, καθώς και ο πιστός λαός του Θεού, που υπερπλήρωσαν τον Μητροπολιτικό Ναό της πρωτευούσης πόλεως του Νομού Σερρών.

Ο Σεβασμιώτατος, στην εόρτιο Εγκύκλιό του ανέφερε, μεταξύ άλλων και τα εξής: «Με την εορτή των αγίων Θεοφανείων ολοκληρώνεται ένας πλούσιος λα­τρευτικός κύκλος, που η αγία Εκκλησία μας ονομάζει ‘’Άγιο Δωδεκαήμε­ρο’’. Η εορτή των Θεοφανείων είναι από τις αρχαιότερες εορτές της Εκ­κλησίας μας και αναφέρεται στην προσκύνηση του μυστηρίου της Αγίας Τριάδος κατά την Βάπτισιν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό.

Η μεγάλη σημερινή Δεσποτική πανήγυρις σηματοδοτεί επίσης και την απαρχή του χριστιανικού βα­πτίσματος διά του οποίου ο άνθρωπος γίνεται τίμιον μέλος του Παναγίου Σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας και μετέχει των προνομίων της θεί­ας υιοθεσίας. Στον Ιορδάνη ποταμό ο Χριστός αγίασε την φύσιν των υδά­των, ώστε να είναι ‘’ἁγιασμοῦ δῶρον, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήρι­ον, δαίμοσιν ὁλέθριον, ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον’’, αλλά και μας εφανέρωσε το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, αναλύει θεολογικότατα γιατί εμφανίζεται ο Τριαδικὸς Θεὸς την στιγμὴ της Βαπτίσεως του Κυρίου. Διδάσκει ότι φανερώνεται ο Τριαδικὸς Θεὸς κατὰ την δημιουργία, αλλά και κατά την, διά της ενσάρκου Οικονομίας, αναδημιουργία του ανθρώπου. Η πλάσις του ανθρώπου είναι κοινὴ ενέργεια του Τριαδικού Θεού, αφού ο ‘’Πατήρ, δι’ Υἱοῦ, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ ποιεῖ τὰ πάντα’’. Η Αγία Γραφή διαβεβαιώνει ότι ο Τριαδικὸς Θεὸς δημιούργησε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν: ‘’Ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ’ ὁμοίωσιν’’ (Γεν. 1, 26). Η φανέρωσις του Τριαδικού Θεού κατὰ την ανάπλασιν του ανθρώπου δείχνει και μία άλλη θεολογικὴ αλήθεια. Μόνον ο άνθρωπος από ολόκληρη την κτίσιν μπορεί να είναι επίγειος μύστης και προσκυνητὴς της Αγίας Τριάδος, καθώς εκτίσθη κατ’ εικόνα του Τριαδικού Θεού. Ο άνθρωπος, ως εικόνα Θεού, έχει νου, λόγο και πνεύμα που ζωοποιεί το συνημμένο σώμα. Έτσι, διὰ του θεουμένου ανθρώπου έχουμε τον αγιασμό όλης της κτίσεως. Μέσα στο θεολογικό αυτό πλαίσιο η επιβεβαίωσις του Πατρὸς ‘’οὗτος ἐστὶν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητὸς ἐν ὦ εὐδόκησα’’ δείχνει ότι η Ενανθρώπησις του Θεού Λόγου ήταν το κατ’ ευδοκίαν θέλημα του Θεού. Αυτὸ σημαίνει ότι η Ενανθρώπησις του Θεού Λόγου ήταν το προηγούμενο θέλημα του Τριαδικού Θεού ανεξαρτήτως απὸ την πτώσιν του ανθρώπου, διότι μόνον διὰ της ενώσεως του κτιστού με το άκτιστο στην υπόστασιν του Λόγου μπορούσε το κτιστὸ να σωθεί.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής μας είναι ότι ο άνθρωπος θεωρεί τον εαυτό του ως το κέντρον του κόσμου. Μπορεί να πει κανεὶς με βεβαιότητα ότι όλη η πνευματική προσπάθεια του χριστιανού αποσκοπεί στην απόκτησιν της θεανθρωποκεντρικής θεωρήσεως της ζωής. Κέντρο της ζωής μας, ας αγωνισθούμε, να είναι ο Θεάνθρωπος και όχι ο άνθρωπος και μάλιστα ο εμπαθής και σκοτισμένος.

Το βαθύτερο νόημα της Δεσποτικής εορτής των Θεοφανείων φανερώ­νεται σ’ εκείνους που θα καθαρίσουν με την χάρη του Θεού και τον προ­σωπικό τους αγώνα τις αισθήσεις τους, ώστε να γίνουν δεκτικοί του θείου φωτισμού και αγιασμού. Σ’ εκείνους που θα προσεγγί­σουν το μεγά­λο μυ­στήριο της σωτηρίας όχι με τον νου και την λογική, αλλά βιωματικά με ταπείνωση και με οδηγό την πί­στη. Τότε θα δουν με έκπληξη και δέος ότι τα θεία γεγονότα που σήμερα τιμά η Εκκλησία μας είναι τόσο κοντά μας και έχουν να δώσουν ένα μήνυμα σύγχρονο και επί­καιρο.

Όλα αυτά τα θαυμάσια αναλογιζόμενοι, ας αφήσουμε από το κέντρο της ψυχής μας να ανέβει στα χείλη μας η δοξολογικὴ προσευχή προς τον Κύριο και Θεό μας: ‘’Μέγας εἶ, Κύριε, καὶ θαυμαστὰ τὰ ἔργα σου, καὶ οὐδεὶς λόγος ἐξαρκέσει πρὸς ὕμνον τῶν θαυμασίων σου!’’. Το δε έ­λεος, η χάρις και ο αγιασμός του διά την ημετέραν σωτη­ρίαν βαπτισθέ­ντος και φωτίσαντος τον κόσμον, Κυρίου μας Ιησού Χριστού, είθε να είναι μαζί με όλους μας».

Ακολούθως, στις 11:30 το πρωί, στην τεχνητή λίμνη της κοιλάδος των Αγ. Αναργύρων Σερρών, τελέσθηκε από τον Σεβ. κ. Θεολόγο, η ιερά τελετή της καταδύσεως του Τιμ. Σταυρού και του Αγιασμού των υδάτων. Εφέτος, του εξαιρετικού καιρού βοηθούντος, αρκετοί ήταν εκείνοι οι οποίοι έσπευσαν να βουτήξουν στα νερά της τεχνητής λίμνης, προκειμένου να ανασύρουν τον Τίμ. Σταυρό.

Ο πρώτος από αυτούς έλαβε, ως ευλογία έναν χρυσό σταυρό, ενώ σε όλους ο Σεβασμιώτατος χάρισε μαζί με την ευλογία του και από μία εικόνα της «Παναγίας Πονολυτρίας», ευχόμενος χρόνια πολλά, ευλογημένα, φωτισμένα και άγια.

Στον σύντομο χαιρετισμό του προς το πυκνώς συγκεντρωμένο πέριξ της λίμνης πλήθος, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγος ανέφερε: «Σήμερα και πάντοτε, το Φως, είθε να είναι το πρώτο ζητούμενο στη ζωή μας. Εκείνο το Φως, που θεραπεύει, φωτίζει, αγιάζει, και παρηγορεί την ζωή μας. Το Φως του Χριστού! Αυτό το Φως εύχομαι να καταυγάζει, να εμπνέει, να οδηγεί, να θερμαίνει και να αγιάζει την ψυχή όλων μας! Με πίστη στον Χριστό, αλληλεγγύη, ανθρωπιά, αλληλοκατανόηση, ενωμένοι, φωτισμένοι και αγιασμένοι, να πορευθούμε για να αγωνισθούμε για ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον για την πόλη, την Πατρίδα, τον κόσμο. Χρόνια πολλά Σερραίες και Σερραίοι αδελφοί μου, ευλογημένα και φωτισμένα, με την χάρη του επιφανέντος Κυρίου μας. Αμήν!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Να ανοίξουμε τις θύρες
των καρδιών μας, ώστε ο επιφανείς Θεός
να αγιάσει και να φωτίσει την ζωή μας»

05-01-2025

Στον ιερό Ναό Αγ. Δημητρίου Σερρών ιερούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, την «Κυριακή προ των Φώτων», 5 Ιανουαρίου 2025.

Μετά την «οπισθάμβωνο» ευχή, τελέσθηκε, κατά το εκκλησιαστικό τυπικό, η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού, το «πρωτάγιασμα», όπως ο λαός μας το ονομάζει, στο τέλος του οποίου, ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος προς το πολυπληθές εκκλησίασμα, αναφέρθηκε στο μεγάλο μυστήριο της φανερώσεως της Αγίας Τριάδος κατά την εορτή των Θεοφανείων στον Ιορδάνη ποταμό, σημειώνοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Την σημερινή λαμπρή ημέρα, αγαπητοί αδελφοί, οι θεοφόροι Πατέρες μας την ονόμασαν ‘’Κυριακή προ των Φώτων’’, διότι προηγείται της μεγάλης Δεσποτικής εορτής των Θεοφανείων, όπου φανερώθηκε κατά την βάπτιση του Κυρίου μας στον Ιορδάνη ποταμό το μυστήριο της Παναγίας Τριάδος. Το ενυπόστατο και άχρονο Φως, ο Εις της Παναγίας Τριάδος, ο αθάνατος Υιός και Λόγος του Θεού, έλαμψε εν τω κόσμω στο θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Η μεγάλη αυτή Δεσποτική πανήγυρις, εορτή Θεοφανείας, σηματοδοτεί την απαρχή του χριστιανικού βαπτίσματος, διά του οποίου ο άνθρωπος γίνεται τίμιον μέλος του Παναγίου Σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας, εγγράφεται στις αθάνατες δέλτους της Βασιλείας του Θεού ως πολίτης Της, μετέχει των προνομίων της θείας υιοθεσίας και αγωνίζεται για την κατά Θεόν τελείωση και σωτηρία του. Ο Ίδιος ο Κύριός μας, η ζωή των πάντων, με την θεία ενανθρώπησή Του, έγινε για τον άνθρωπο το σωτήριο φάρμακο για την ζωή του, το δραστικό και αποτελεσματικό αντίδοτο κατά του θανατηφόρου ιού της αμαρτίας και του θανάτου.

Εορτάζουμε, επίσης, με την ενανθρώπηση και Βάπτιση του Κυρίου μας, την απαρχή της θεραπείας του ανθρώπου, η οποία ολοκληρώνεται στον Σταυρό και την Ανάσταση. Ο άνθρωπος διά της παντοδυνάμου χάριτος του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, της μετανοίας και του πνευματικού του αγώνος, ως μέλος της σωτηρίου παρεμβολής του Χριστού, δύναται πλέον να νικήσει την αμαρτία και τον εξ αυτής προερχόμενο θάνατο.

Το βαθύτερο νόημα της μεγάλης Δεσποτικής εορτής των Θεοφανείων, ψηλαφάται και βιούται, ως προσωπικό, αλλά και εκκλησιαστικό γεγονός, διά της εις Χριστόν πίστεως και αγάπης, από εκείνους, που θα καθαρίσουν με την χάρη του Θεού και τον προσωπικό τους αγώνα τις αισθήσεις τους, ώστε να γίνουν δεκτικοί του θείου φωτισμού και αγιασμού, όπως ο Τίμιος Βαπτιστής και Πρόδρομος του Κυρίου μας. Εκείνοι, που θα προσεγγίσουν το μεγάλο μυστήριο του Χριστού και της σωτηρίας, που Εκείνος μας προσφέρει, όχι νοησιαρχικά, αλλά βιωματικά και με οδηγό την πίστη, θα εννοήσουν με δέος και δοξολογική διάθεση, ότι τα θεία αυτά γεγονότα, είναι τόσο κοντά μας, αφορούν την ίδια την ζωή μας και έχουν να δώσουν ένα μήνυμα σύγχρονο και επίκαιρο, που νικά το σκοτάδι, που σήμερα επιπολάζει, σε όλες τις μορφές του».

Ο Σεβασμιώτατος, προέτρεψε επίσης τους ευλαβείς χριστιανούς, να συνεχίσουν να διατηρούν τις ελληνοχριστιανικές παραδόσεις, οι οποίες είναι αρρήκτως συνδεδεμένες με τις μεγάλες εορτές της πίστεώς μας, όπως ο αγιασμός των οικιών από τους ιερείς, κατά τις άγιες αυτές ημέρες των Θεοφανείων. Η ευλογημένη αυτή παράδοση, προϊόν της πατροπαραδότου ευλαβείας του τόπου μας, προσφέρει στην ζωή μας, εφόσον βεβαίως και εμείς το θελήσουμε, την πανσθενουργό χάρη του Θεού, που κατακαίει και αφανίζει τα δαιμονικά στοιχεία, θεραπεύει, φωτίζει και αγιάζει τον άνθρωπο. Ο παντοδύναμος Θεός έγινε άνθρωπος, στο θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, για να λύσει τα σκοτεινά έργα του Διαβόλου και να ελευθερώσει και αγιάσει τον άνθρωπο και ολόκληρη την κτίση.

«Η σωτήριος χάρις του Κυρίου μας, η οποία έλαμψε στον Ιορδάνη ποταμό και αποδίωξε τα φρικτά πνευματικά σκοτάδια του κόσμου τούτου, είπε ο Σεβασμιώτατος περαίνων τον λόγο του, είθε να χαρίζει και στην ιδική μας ζωή και στον κόσμο ολόκληρο, πληρότητα φωτός, ελπίδος, μετανοίας, έτσι ώστε, να αναδεικνυόμεθα τέκνα φωτόμορφα της αγίας Εκκλησίας Του. Αμήν!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος προς τους νέους: «Αγωνισθείτε να
κτίσετε έναν χαρακτήρα με πίστη, αρχές και αξίες»

03-01-2025

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και εφέτος, η Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης, αφιέρωσε την δεύτερη ημέρα του νέου πολιτικού έτους 2025, στα παιδιά των ιερατικών οικογενειών, αλλά και στην φοιτητιώσα νεολαία της Μητροπολιτικής Της περιφερείας.

Συγκεκριμένως, στις 6:00 το απόγευμα της Πέμπτης 2 Ιανουαρίου, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος καλωσόρισε τους μικρούς φίλους του Χριστού μας στην εορταστική εκδήλωση, που διοργάνωσε η Σερραϊκή Εκκλησία στην αίθουσα «ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ» της εκκλησιαστικής βιβλιοθήκης «ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ» του «ΜΑΞΙΜΕΙΟΥ» Ιδρύματός Της.

Τα μικρά «αγγελούδια» της νεανικής χορωδίας «Αγγέλων Φωνές» της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης, υπό την διεύθυνση της χοράρχου κ. Μαρίας Κουβακλή, καθώς και όλα τα παιδιά, έψαλαν τα κάλαντα στον πνευματικό τους Πατέρα και του ευχήθηκαν, για τον καινούργιο χρόνο, ευχαριστώντας τον με τον δικό τους τρόπο, για την έμπρακτη αγάπη του στις οικογένειές τους.

Ο Σεβασμιώτατος ομίλησε με πατρική στοργή στα παιδιά, προσφέροντας σε όλα γλυκίσματα και τα πρωτοχρονιάτικα δώρα τους.

Ακολούθως, στις 8:00 το βράδυ της ίδιας ημέρας, ο Σεβασμιώτατος παρευρέθηκε στη σύναξη φοιτητριών και φοιτητών – νέων της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης, που πραγματοποιήθηκε με την φροντίδα του Γραφείου Νεότητος, στο αναψυκτήριο «CITYZEN» στην Ακρόπολη των Σερρών. Η προσέλευση των νέων για μία ακόμη χρονιά υπήρξε εντυπωσιακή και συγκινητική.

Ο Σεβασμιώτατος, αφού ευλόγησε την πατροπαράδοτη αγιοβασιλειόπιτα, ομίλησε προς όλους τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, τονίζοντας μεταξύ άλλων την μεγάλη αξία της πίστεως στον Χριστό, ως Θεό και Σωτήρα, στη ζωή των νέων ανθρώπων, που τώρα κτίζουν τη ζωή τους. Τους προέτρεψε να αγωνίζονται με συνέπεια, δύναμη και μεθοδικότητα για την πραγμάτωση των ονείρων και των στόχων τους, σφυρηλατώντας έναν χαρακτήρα με πίστη, αρχές, ιδανικά και αξίες.

Στη συνέχεια, ο Σεβασμιώτατος μοίρασε ευλογίες σε όλους τους νέους καθώς και τα κομμάτια της αγιοβασιλειόπιτας, το φλουρί της οποίας αντιστοιχούσε σε ένα χρηματικό ποσό, το οποίο «έλαχε» στην φοιτήτρια Πληροφοριακών Συστημάτων του τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του ΠΑ.ΜΑΚ., κ. Νικολέτα Κιοσσέ.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Ορθόδοξη Πνευματικότητα

Τὰ Ἅγια Θεοφάνεια τοῦ
Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ

…Τὰ Θεοφάνεια εἶναι ἡ πρώτη δημόσια ἐμφάνιση τοῦ Χριστοῦ. Μετὰ τὴ Γέννησή Του στὴ Βηθλεέμ, ὁ Κύριός μας εἶχε ἀποκαλυφθεῖ σὲ μερικοὺς προνομιούχους. Σήμερα ὅμως, ὅλοι ὅσοι περικύκλωναν τὸν Ἰωάννη, δηλαδὴ οἱ μαθητές του, καὶ ὅλο τὸ πλῆθος ποὺ εἶχε κατεβεῖ στὴν ὄχθη τοῦ Ἰορδάνη, γίνονται μάρτυρες μιᾶς πολὺ ἐπισημότερης φανέρωσης τοῦ Ἰησοῦ.

Σὲ τί συνίσταται αὐτὴ ἡ φανέρωση; Ἔχει δύο πτυχές. Ἀφ’ ἑνὸς ὑπάρχει ἡ πτυχὴ τῆς ταπεινώσεως στὴν ὁποία ὑπόκειται ὁ Κύριος, καὶ ἡ ὁποία ἀντιπροσωπεύεται ἀπὸ τὸ βάπτισμα. Ἀφ’ ἑτέρου, ἡ πτυχὴ τῆς δόξας, ἡ ὁποία ἀντιπροσωπεύεται ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη μαρτυρία ποὺ ὁ Πρόδρομος δίνει γιὰ τὸν Ἰησοῦ καί, σ’ ἕνα ἐπίπεδο ἀπείρως ἀνώτερο, ἡ θεία μαρτυρία ποὺ ὁ Πατὴρ καὶ τὸ Πνεῦμα παρέχουν γιὰ τὸν Υἱό.

Θὰ ἐξετάσουμε ἀπὸ κοντὰ καὶ τὶς δύο πτυχές· πρῶτα ὅμως ἂς κρατήσουμε τοῦτο: κάθε φανέρωση τοῦ Χριστοῦ, τόσο μέσα στὴν Ἱστορία ὅσο καὶ στὴν ἐσωτερικὴ ζωὴ κάθε ἀνθρώπου, εἶναι φανέρωση δόξας καὶ ταπεινώσεως ταυτοχρόνως. Ὅποιος διαχωρίζει αὐτὲς τὶς δύο πτυχὲς τοῦ Χριστοῦ, κάνει σφάλμα ποὺ διαστρεβλώνει ὅλη τὴν πνευματικὴ ζωή. Δὲν μπορῶ νὰ πλησιάσω τὸν δοξασμένο Χριστὸ χωρὶς τὴν ἴδια στιγμὴ νὰ πλησιάσω τὸν ταπεινωμένο Χριστό, οὔτε νὰ πλησιάσω τὸν Χριστὸ στὴν ταπείνωση Τοῦ χωρὶς τὴ δόξα Του. Ἂν ἐπιθυμῶ νὰ φανερωθεῖ μέσα μου, μέσα στὴ ζωή μου, αὐτὸ δὲν μπορεῖ νὰ γίνει παρὰ μόνον ἂν ἀγκαλιάσω Αὐτὸν ποὺ ὁ ἱερὸς Αὐγουστίνος μὲ θερμὴ ἀφοσίωση ὀνόμαζε ὁ ταπεινὸς Χριστὸς καὶ ἂν μὲ τὸ ἴδιο σκίρτημα λατρεύσω Ἐκεῖνον ποὺ εἶναι Θεός, Βασιλεὺς καὶ Νικητής. Νὰ τὸ πρῶτο δίδαγμα τῶν Θεοφανείων.

Ἡ ταπείνωση τῶν Θεοφανείων συνίσταται στὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Χριστὸς ὑποβάλλει τὸν ἑαυτό Του στὸ βάπτισμα τοῦ Ἰωάννου ποὺ εἶναι βάπτισμα μετανοίας. Ἐκεῖνος κατ’ ἀρχὴν ἀρνεῖται, ἀλλὰ ὁ Ἰησοῦς ἐπιμένει: «Ἄφες ἄρτι· οὕτω γὰρ πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνην». (Ματθ. 3:13-15). Χωρὶς ἀμφιβολία, ὁ Χριστὸς δὲν εἶχε ἀνάγκη ἀπὸ κανένα ἐξαγνισμὸ ἐκ μέρους τοῦ Ἰωάννη, ἀλλὰ τὸ βάπτισμα ποὺ πρόσφερε ὁ Ἰωάννης, αὐτὸ τὸ βάπτισμα τῆς μετανοίας μὲ σκοπὸ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν, προετοίμαζε γιὰ τὴ Βασιλεία τοῦ Μεσσία. Καὶ ὁ Ἰησοῦς, πρὶν κηρύξει τὴν ἔλευση αὐτῆς τῆς Βασιλείας, θέλησε νὰ περάσει καὶ νὰ κάνει κι ὁ Ἴδιος χρήση ὅλων τῶν προπαρασκευαστικῶν φάσεων.

Ἐνῶ ἦταν Αὐτὸς τὸ πλήρωμα, θέλησε νὰ ἀναλάβει ὅλα ἐκεῖνα ποὺ ἦταν ἀκόμη ἀτελῆ καὶ ἀσυμπλήρωτα. Δεχόμενος ὅμως τὸ Ἰωάννειο βάπτισμα ὁ Ἰησοῦς ἔκανε κάτι πολὺ περισσότερο ἀπὸ μία ἁπλὴ ἐπιδοκιμασία καὶ ἐπίσημη ἐπικύρωση μιᾶς τελετῆς πρὶν τὴν μεταβάλλει, πρὶν τὴν ἐντάξει ὡς ἀτελῆ στὸ τέλειο. Αὐτὸς ποὺ ἦταν ἀναμάρτητος ἔγινε φορέας τῶν ἁμαρτιῶν μας, τῆς ἁμαρτίας τοῦ κόσμου, καί, στὸ ὄνομα ὅλων τῶν ἁμαρτωλῶν, ἔκανε μία δημόσια κίνηση μετανοίας. Θέλησε ἀκόμη νὰ μᾶς διδάξει τὴν ἀνάγκη τῆς μετανοίας καὶ τῆς μεταστροφῆς· πρὶν ἀκόμη πλησιάσουμε τὸ χριστιανικὸ βάπτισμα, πρέπει νὰ δεχτοῦμε τὸ βάπτισμα τοῦ Ἰωάννη, δηλαδὴ νὰ περάσουμε ἀπὸ μία ἀλλαγὴ νοῦ, ἀπὸ μία ἐσωτερικὴ καταστροφή. Πρέπει νὰ ἐπιδείξουμε ἀληθινὴ συντριβὴ γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας. Σὲ ὅ,τι μᾶς ἀφορᾶ, ἡ μετάνοια εἶναι ἡ ταπεινὴ πλευρὰ τῶν Θεοφανείων.

Καὶ ἐδῶ, πρέπει νὰ ὑπερβοῦμε τὸν περιορισμένο ὁρίζοντα τοῦ Ἰωάννειου βαπτίσματος, γιὰ νὰ θυμηθοῦμε ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε βαπτισμένοι ἐν Χριστῷ. Τὸ χριστιανικό μας βάπτισμα μᾶς ἔπλυνε καὶ μᾶς ἐξάγνισε. Κατήργησε μέσα μας τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα καὶ μᾶς ἔκανε καινὴ κτίση. Προφανῶς ἤμαστε παιδιὰ ὅταν βαπτιστήκαμε. Ἡ χάρη τοῦ Μυστηρίου ὑπῆρξε ἡ θεία ἀνταπόκριση ὄχι στὸ δικό μας προσωπικὸ αἴτημα, ἀλλὰ στὴν πίστη ἐκείνων ποὺ μᾶς ὁδήγησαν στὸ βάπτισμα καὶ στὴν πίστη ὁλόκληρης τῆς Ἐκκλησίας ποὺ μᾶς ἀναδέχθηκε. Ἡ βαπτιστικὴ λοιπὸν αὐτὴ χάρη ὑπῆρξε κατὰ κάποιο τρόπο προσωρινὴ καὶ ὑπὸ προϋποθέσεις: μεγαλώνοντας καὶ ἀποκτώντας συνείδηση τῶν πραγμάτων, θὰ ἐπικυρώναμε μέσα ἀπὸ τὴν ἐλεύθερη ἐπιλογή μας τὴν πράξη τοῦ βαπτίσματός μας.

Τὰ Θεοφάνεια εἶναι καθ’ ὑπερβολὴ ἡ γιορτὴ τοῦ βαπτίσματος, ὄχι μόνον τοῦ Ἰησοῦ, ἀλλὰ καὶ τοῦ δικοῦ μας. Εἶναι μία θαυμαστὴ εὐκαιρία νὰ ἀνανεώσουμε τὸ πνεῦμα τοῦ βαπτίσματος ποὺ δεχθήκαμε καὶ νὰ ἀναζωπυρώσουμε τὴ χάρη τὴν ὁποία μᾶς ἐπιδαψίλευσε. Διότι, ἡ χάρη τῶν Μυστηρίων, ἀκόμη κι ἂν διακοπεῖ ἢ ἀνασταλεῖ λόγω τῆς ἁμαρτίας, μπορεῖ νὰ ἀναβιώσει μέσα μας, ἐὰν στραφοῦμε καὶ πάλι εἰλικρινὰ πρὸς τὸν Θεό. Στὴ γιορτὴ τῶν Θεοφανείων, ἂς ζητήσουμε ἀπὸ τὸν Θεὸ νὰ μᾶς λούσει καὶ πάλι, πνευματικά, ὄχι μὲ τὴν ὑλικὴ ἔννοια, στὰ νερὰ τοῦ βαπτίσματός μας. Ἂς βυθίσουμε ἐκεῖ τὴν παλιὰ ἁμαρτωλή μας φύση, διότι τὸ βάπτισμα εἶναι ἕνας μυστικὸς θάνατος- ἂς διασχίσουμε τὴν Ἐρυθρὰ Θάλασσα ποὺ χωρίζει τὴν αἰχμαλωσία ἀπὸ τὴν ἐλευθερία καὶ ἂς βαπτιστοῦμε μαζὶ μὲ τὸν Ἰησοῦ στὸν Ἰορδάνη, γιὰ νὰ καθαριστοῦμε, ὄχι ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Ἰωάννη ἀλλὰ ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο.

Tήν Ἁγία ἡμέρα τῶν Φώτων

Tήν Ἁγία ἡμέρα τῶν Φώτων Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ Χθὲς συνεκκλησιάζοντας καὶ συνεορτάζοντας μὲ σᾶς ποὺ προεωρτάζατε τὴν ἡμέρα τῶν Φώτων σᾶς ἀνέπτυξα τὰ ἀπαραίτητα λέγοντας πρὸς τὴν ἀγάπη σας τὰ σχετικὰ μὲ τὸ βάπτισμα κατὰ Χριστόν, τὸ ὁποῖο ἀξιωθήκαμε ἐμεῖς· ὅτι δηλαδὴ εἶναι ἐπίγνωσις τοῦ Θεοῦ καὶ ὑπόσχεσις πρὸς τὸν Θεό· πίστις μὲν καὶ ἐπίγνωσις τῆς ἐν Θεῷ ἀλήθειας, συμφωνία…

Ἀπόσπασμα ὁμιλίας εἰς τά Ἅγια Φῶτα

Ἀπόσπασμα ὁμιλίας εἰς τά Ἅγια Φῶτα Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου Μέ τήν γέννησιν λοιπόν ἔχομεν προεορτάσει τά πρέποντα καί ἐγώ ὁ ὁποῖος προεξάρχω εἰς τήν ἑορτήν καί σεῖς καί ὅλα τά ἐγκόσμια καί τά ὑπερκόσμια ὄντα. Ἔχομεν τρέξει μαζί μέ τόν ἀστέρα καί ἔχομεν προσκυνήσει μαζί μέ τούς μάγους, (Ματθ. 2, 10), ἔχομεν φωτισθῆ μαζί μέ τούς ποιμένας (Λουκ. 2,…

Εἰς τὰ Ἅγια Θεοφάνεια

Εἰς τὰ Ἅγια Θεοφάνεια Ἁγίου Πρόκλου Πατριάρχου Κων/λεως Φάνηκε ὁ Χριστός στόν κόσμο καί τόν ἄχαρο κόσμο στόλισε μ᾿ ἀπέραντη εὐφροσύνη. Σήκωσε πάνω Του τήν ἁμαρτία τοῦ κόσμου, καί καταπάτησε γιά πάντα τόν ἐχθρό τοῦ κόσμου. Ἅγιασε τίς πηγές τῶν ὑδάτων καί φώτισε τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων. Θαύματα μίχθηκαν μέ μεγαλύτερα θαύματα. Σήμερα, ἀπό τή χαρά πού ἔφερε ὁ Σωτήρας…

ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ!

ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ! Ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς Ὁ Χριστός, ὁ Θεός, γεννήθηκε στὴ γῆ ὡς ἄνθρωπος. Γιατί; Γιὰ νὰ μᾶς ἐξηγήσει μὲ τὴ Γέννησή Του τὴ γέννησή μας. Ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, γιὰ νὰ γίνει ὁ ἄνθρωπος Θεός. Νά, μέσα σʼ αὐτὸ περιλαμβάνεται ὅλο τὸ μυστήριο τῆς θαυμαστῆς Γεννήσεως τοῦ Θεανθρώπου τὴν ἡμέρα τῶν…

Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ

Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου Μυστήριο παράξενο καὶ παράδοξο ἀντικρύζω. Βοσκῶν φωνὲς φτάνουν στ’ αὐτιά μου. Δὲν παίζουν σήμερα μὲ τὶς φλογέρες τοὺς κάποιον τυχαῖο σκοπό. Τὰ χείλη τοὺς ψάλλουν ὕμνο οὐράνιο. Οἱ ἄγγελοι ὑμνολογοῦν, οἱ ἀρχάγγελοι ἀνυμνοῦν, ψάλλουν τὰ Χερουβεὶμ καὶ δοξολογοῦν τὰ Σεραφείμ….

Γιά ποιό λόγο ἐνανθρώπησε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ Πατήρ ἤ τό Πνεῦμα• καί ποιές οἱ συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης

Γιά ποιό λόγο ἐνανθρώπησε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ Πατήρ ἤ τό Πνεῦμα• καί ποιές οἱ συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης Ἁγίου Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ Ὁ Πατήρ δέν μεταπίπτει στόν Υἱό, παραμένει πάντα Πατήρ· ὁ Υἱός δέν μεταπίπτει στόν Πατέρα, παραμένει πάντα Υἱός· τό Πνεῦμα δέν μεταπίπτει στόν Πατέρα ἤ τόν Υἱό, παραμένει…

Πατερικόν Λειμωνάριον

Πατερικό Θησαύρισμα

Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας

Οἱ ἄνθρωποι καταχρηστικά λέγονται λογικοί. Δεν εἶναι λογικοὶ ὅσοι ἔμαθαν ἀπλῶς τὰ λόγια καὶ τὰ βιβλία τῶν ἀρχαίων σοφῶν, ἀλλ’ ὅσοι ἔχουν τὴ λογικὴ ψυχὴ καὶ μποροῦν νὰ διακρίνουν ποιὸ εἶναι τὸ καλὸ καἰ ποιὸ τὸ κακό καὶ ἀποφεύγουν τὰ πονηρὰ καὶ βλαβερὰ στὴν ψυχή, τὰ δὲ ἀγαθὰ καὶ ψυχωφελῆ, τὰ ἀποκτοῦν πρόθυμα μὲ τὴ μελέτη καὶ τὰ ἐφαρμόζουν μὲ πολλὴ εὐχαριστία πρὸς τὸν Θεό. Αὐτοὶ μόνοι πρέπει νὰ λέγονται ἀληθινὰ λογικοὶ ἄνθρωποι.

Ἰουστῖνος Πόποβιτς

Ἡ αἰωνιότητα εἶναι φρικιαστικὴ δίχως Θεάνθρωπο, γιατὶ καὶ ὁ ἄνθρωπος εἶναι φοβερὸς δίχως τὸν Θεάνθρωπο. Καθετὶ τὸ ἀνθρώπινο, μονάχα στὸν Θεάνθρωπο ἔχει τὴν τελικὴ καὶ λογικὴ του ἑρμηνεία. Δίχως τὸν θαυμαστὸ Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὅλα τὰ ἀνθρώπινα μεταβάλλονται ἀναπόφευκτα σὲ χάος, σὲ φρίκη, σὲ θάνατο, σὲ κόλαση: ἡ φρόνηση σὲ ἀφροσύνη, ἡ αἴσθηση σὲ ἀπόγνωση, ἡ ἐπιθυμία σὲ αὐτοδιάσπαση μέσα ἀπὸ τὴν αὐτοθέωση ἤ τὴν αὐτοεξουθένωση.

Ἀλφαβητάριον παραινέσεων

Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου

• Ἀρχὴν νόμιζε τῶν ὅλων εἶναι Θεόν.
• Βέβαιον οὐδὲν ἐν βίῳ δόκει πέλειν.
• Γονεῖς τιμῶν μάλιστα Θεὸν φοβοῦ.
• ∆ίδασκε σαυτὸν μὴ λαλεῖν ἃ μὴ θέμις.
• Ἔργοις δ’ ἀρέσκειν σπεῦδε καὶ λόγοις Θεῷ.
• Ζωὴν πόθησον τὴν ἔχουσαν μὴ τέλος.
• Ἡττῶν σεαυτὸν τοῖς φίλοις νικῶν ἔσῃ.
• Θνητὸς δ’ ὑπάρχων μηδόλως μέγα φρόνει.
• Ἰχνηλάτει μὲν τῶν σοφῶν ἀεὶ θύρας.
• Καὶ νοῦν δὲ καλλώπιζε τῆς μορφῆς πλέον.
• Λόγῳ Θεοῦ ἄνοιγε σόν, τέκνον, στόμα.
• Μνήμης δὲ αὐτοῦ μηδαμῶς λάθῃ ποτέ.
• Νήφων προςεύχου τῷ Θεῷ καθ’ ἡμέραν.
• Ξένους ξένιζε, μὴ ξένος γένῃ Θεοῦ.
• Ὁρμὰς χαλίνου τῶν παθῶν ψυχοφθόρους.
• Πέδαις τὸ σῶμα ἀσφαλίζου σωφρόνως.
• Ῥάβδον σεαυτῷ τὴν συνείδησιν φέρε.
• Σαφῶς σχόλαζε ἐν Γραφαῖς ταῖς ἐν θέοις.
• Τὰς τῶν πενήτων ψυχαγώγησον λύπας.
• Ὑπὲρ σεαυτὸν τοὺς πέλας καλῶς θέλε.
• Φίλους ἔχειν σπούδαζε, ἢ πλοῦτον πολύν.
• Χρυσοῦ γὰρ αὐτοὶ εὐκλεέστεροι λίαν.
• Ψεῦδος μίσησον, τὴν δ’ ἀλήθειαν φίλει.
• Ὦ παῖ, φυλάσσων ταῦτα σώζῃ ἐνθέως.

Φωτοθήκη

Η Ορθόδοξος Φωτογραφική Συλλογή της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει πληθώρα ψηφιακών εικόνων, στις οποίες αποτυπώνεται η πολυποίκιλη δραστηριότητα και σημαντικά γεγονότα της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

Πατριαρχική επίσκεψις στην Εκκλησία των Σερρών (17-21 Απριλίου 2015)

Επίσκεψη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄ στην Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης (7-9 Μαΐου 2016)

Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης (7-11-2016)

Βιντεοθήκη

Η ορθόδοξος βιντεοθήκη της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει μία ψηφιακή συλλογή από βίντεο, η οποία προσφέρεται για περιήγηση και ενημέρωση σχετικά με την Ορθόδοξη πίστη και τις δραστηριότητες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
1ο και 2ο μέρος
(Διάρκεια: 61′ – 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
3ο, 4ο και 5ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 54′ – 60′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
6ο, 7ο και 8ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 50′ – 59′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
9ο μέρος
(Διάρκεια: 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
10ο μέρος
(Διάρκεια: 120′) (ΒΙΝΤΕΟ)

20 χρόνια ‘Ράδιο Κιβωτός’
(18/02/2024) (ΒΙΝΤΕΟ)

Συναξάρι της Ημέρας

Ὀρθόδοξος Συναξαριστής - Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025
Σήμερα τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:

Ὁ Ὅσιος Παῦλος ὁ Θηβαῖος

Ὁ ἐρημικὸς καὶ ἥσυχος τόπος εἶναι ἀπὸ τοὺς βασικοὺς παράγοντες ἀνάπτυξης τῆς αὐτοσυγκέντρωσης καὶ προσευχῆς πρὸς τὸ Θεό. Αὐτὸ φαίνεται καθαρὰ στὴ ζωὴ τοῦ Ἁγίου Παύλου τοῦ Θηβαίου. Ἀνῆκε σὲ πλούσια οἰκογένεια τῆς Κάτω Θηβαΐδας τῆς Αἰγύπτου. Ὅταν ὁ Δέκιος (249-251) κήρυξε τὸν τρομερὸ διωγμὸ κατὰ τῶν χριστιανῶν, ὁ Παῦλος, μόλις 15 χρονῶν, χάνει τοὺς γονεῖς του. Μὲ ἐσωτερικὴ παρακίνηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (κατ᾿ ἄλλους φοβούμενος μὴ παραδοθεῖ στοὺς διῶκτες τῶν χριστιανῶν ἀπὸ τὸν ἐπ᾿ ἀδελφῇ γαμπρό του, ποὺ τοῦ ζητοῦσε τὴν περιουσία) φεύγει καὶ ζητᾷ καταφυγὴ σωτηρίας στὴν ἔρημο. Ἐκεῖ, μέσα στὴν ἡσυχία τῆς φύσης, βρῆκε καιρὸ γιὰ συστηματικὴ μελέτη καὶ προσευχή. Ὅταν πέρασε ὁ διωγμὸς τοῦ Δεκίου καὶ ἐπανῆλθε ἡ γαλήνη, ὁ Παῦλος ἐξακολουθεῖ νὰ μένει στὴν ἔρημο καί, μάλιστα, ἀποφασίζει νὰ μείνει μόνιμα. Τόσο δὲ ὁλοφάνερη εἶχε γίνει μέσα στὴν ἔρημο ἡ πνευματικὴ ὑπεροχή του καὶ ἡ ταπεινοφροσύνη του, ὥστε, ὅπως κάποτε στὸν Κύριό μας, ἔρχονταν πλήθη λαοῦ νὰ Τὸν ἀκούσουν, ἔτσι καὶ στὸν Παῦλο ἔρχονταν πολλοὶ ἀναχωρητὲς νὰ τὸν ἀκούσουν καὶ νὰ τὸν συμβουλευθοῦν. Ἡ φήμη του εἶχε φθάσει καὶ στὴν ἀκοὴ τοῦ μεγάλου Ἀντωνίου, ποὺ κίνησε καὶ τὸν συνάντησε μέσα σὲ ἀτμόσφαιρα ἀνέκφραστης χαρᾶς. Ὅταν μετὰ ἀπὸ λίγους μῆνες ἐπανῆλθε ὁ Ἅγιος Ἀντώνιος, βρῆκε τὸν ὅσιο Παῦλο πεθαμένο, καὶ δυὸ λιοντάρια ἔστεκαν κοντὰ στὸν τάφο του, τὸν ὁποῖο εἶχαν σκάψει μὲ τὰ νύχια τους. Ὁ μεγάλος ἐρημίτης ἦταν τότε 113 χρονῶν.

Ὁ Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Καλυβίτης

Ἔζησε στὰ μέσα του 5ου μ.Χ. αἰῶνα (κατ᾿ ἄλλους γεννήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη στὶς ἀρχὲς τοῦ 5ου μ.Χ. αἰῶνα) καὶ ἦταν γιὸς τοῦ Εὐτροπίου, συγκλητικοῦ στὸ ἀξίωμα, καὶ τῆς Θεοδώρας. Ὁ Ἰωάννης δὲν θέλησε ν᾿ ἀκολουθήσει τὸ δρόμο τῶν δυὸ μεγαλυτέρων ἀδελφῶν του, ποὺ κατέλαβαν λαμπρὰ ἀξιώματα. Ἀλλὰ προτιμοῦσε νὰ ἀφιερωθεῖ στὴν ὑπηρεσία τῆς πίστης. Ἐπειδὴ ὅμως οἱ γονεῖς του ἐπέμεναν, ἔφυγε ἀπὸ τὸ πατρικό του σπίτι στὴ Μονὴ τῶν Ἀκοιμήτων, ὅπου καὶ ἔγινε μοναχός. Ἀλλά, μετὰ ἀπὸ καιρό, ἡ ἀγάπη γιὰ τοὺς γονεῖς του ἄναψε θερμὴ στὴν καρδιά του. Ὅταν μάλιστα πληροφορήθηκε, ὅτι ἡ μητέρα του ἦταν ἀπαρηγόρητη γιὰ τὴν ἐξαφάνισή του, καὶ ὁ πατέρας του ἀκολουθοῦσε ζωὴ ἐντελῶς κοσμική. Ἀποφάσισε λοιπὸν νὰ ἀναχωρήσει ἀπὸ τὴ Μονὴ Ἀκοιμήτων με τὴν συγκατάθεση τοῦ ἡγουμένου. Παρουσιάσθηκε στοὺς γονεῖς του ὡς ἕνας ἄγνωστος μοναχός. Αὐτοὶ δὲν τὸν γνώρισαν. Ἀλλ᾿ ἦταν τόση μεγάλη ἡ εὐγένεια τῆς φυσιογνωμίας καὶ τῶν λόγων του, ποὺ τὸν παρακάλεσαν νὰ ἔρχεται καθημερινὰ στὸ σπίτι. Δέχθηκε μὲ τὴν συμφωνία νὰ τοῦ κατασκευάσουν μία καλύβα στὸ βάθος τοῦ περιβολιοῦ τῆς πατρικῆς του οἰκίας. Ἐκεῖ ὁ Ἰωάννης ἔστησε τὴν κατοικία του, καὶ μέσα σὲ τρία χρόνια κατάφερε, μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ, νὰ φέρει στὸ σωστὸ δρόμο τοὺς γονεῖς του. Τὴν ἡμέρα ὅμως ποὺ ἀποκάλυψε πὼς ἦταν γιός τους, ὁ Θεὸς παρέλαβε τὴν μακάρια ψυχή του.

Ὁ Ἅγιος Πανσόφιος

Ὁ Ἅγιος αὐτὸς ἦταν ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια στὰ χρόνια του βασιλιᾶ Δεκίου (250). Ὁ πατέρας του ὀνομαζόταν Νεῖλος καὶ εἶχε τὸ ἀξίωμα τοῦ ἀνθυπάτου. Ὁ Πανσόφιος σπούδασε σὲ μεγάλο βαθμὸ τὰ Ἑλληνικὰ γράμματα, καθὼς ἐπίσης καὶ τὴν Ἁγία Γραφή. Ὅταν πέθανε ὁ πατέρας του, μοίρασε τὴν περιουσία του στοὺς φτωχοὺς καὶ ἀποσύρθηκε στὴν ἔρημο. Ἐκεῖ ἔζησε 27 ὁλόκληρα χρόνια ἀσκούμενος στὴν ἀρετὴ καὶ τὴν ἡσυχία. Καταγγέλθηκε ὅμως στὸν Αὐγουσταλιό της Ἀλεξανδρείας, ὁ ὁποῖος διέταξε καὶ τὸν ἔφεραν μπροστά του. Ἐκεῖ ὁ Πανσόφιος μὲ τὴν ἀρετὴ καὶ τὴν μεγάλη γνώση ποὺ τὸν διέκρινε, συνέτριψε μία πρὸς μία τὶς πλάνες τῶν εἰδώλων. Ἐξευτελισμένος ὁ τύραννος διέταξε καὶ τὸν ἔδειραν μέχρι θανάτου. Ἔτσι ἔνδοξα ἔλαβε τὸ στεφάνι τοῦ μαρτυρίου.

Οἱ Ἅγιοι ἕξι Μάρτυρες

Ἀπεβίωσαν εἰρηνικά. (Γιατί ἀναφέρονται σὰν μάρτυρες, δὲ γνωρίζουμε).

Οἱ Ἅγιοι Ἐλπίδιος, Δάναξ καὶ Ἑλένη

Ἄγνωστοι στὸν Συναξαριστὴ τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου, ἐκτὸς τοῦ Δάνακτος, ποὺ μνημονεύεται κατὰ τὴν 16η Ἰανουαρίου. Ὅλοι μαζὶ βρίσκονται στὸν Συναξαριστὴ τοῦ Delehaye Sinaxaria Selecta σελ. 393, 50, χωρὶς βιογραφικὰ στοιχεῖα.

Ὁ Ὅσιος Γαβριήλ

ὁ ἐν Λεσνόβῳ Σερβίας (†11ος αἰ.).

Ἡ Ἁγία Ἴτα, ἡγουμένη (Ἰρλανδή)

Λεπτομέρειες γιὰ τὴν ζωὴ αὐτῆς τῆς ἁγίας τῆς ὀρθοδοξίας, μπορεῖ νὰ βρεῖ ὁ ἀναγνώστης στὸ βιβλίο «Οἱ Ἅγιοι τῶν Βρεττανικῶν Νήσων» τοῦ Χριστόφορου Κων. Κομμοδάτου, ἐπισκόπου Τελμησσοῦ, Ἀθῆναι 1985.

Ημερολόγιο 2025

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ

Τοπικό Αγιολόγιο

Τοπικοί άγιοι στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης είναι ο Ιερομάρτυς Άγιος Νικήτας ο νέος, ο Άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης ο Σερραίος, οι εν Μεγάροις Άγιοι Τέσσαρες Μάρτυρες, ο Άγιος Νεομάρτυς Βενέδικτος ο εξ Εζεβών, ο Όσιος Ιωάννης κτίτορας της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σερρών και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κάλλιστος Α'

Ιεροί Ναοί

Στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης υπάγονται 114 Ενοριακοί Ναοί, που κατανέμονται σε 4 Αρχιερατικές Περιφέρειες, 66 Παρεκλήσια και 22 Ναοί Κοιμητηρίων.

Προσκυνηματικοί Ναοί

Οι Προσκυνηματικοί Ναοί της Ιεράς Μητροπόλεως μας είναι ο Ιερός Καθεδρικός Ναός καί Προσκυνηματικός των Αγίων Θεοδώρων Σερρών και ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός Αγίου Αντωνίου Στρυμονικού Σερρών.

Ιερές Μονές

Τα πάνσεπτα Ιερά Μοναστήρια που στολίζουν πνευματικώς την Ιερά μας Μητρόπολη είναι η Ιερά Ανδρώα Μονή της Αγίας Παρασκευής Σερρών, η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σερρών, η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Αγίου Πνεύματος Σερρών, η Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου "Βύσσιανης", η Ιερά Μονή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Αγίου Πνεύματος και η η Ιερά Μονή Αγίου Πνεύματος του ομώνυμου χωριού.

ΨΥΧΗΣ ΑΚΟΣ

Κειμήλια Πίστεως και Πολιτισμού
της Εκκλησίας των Σερρών

Πρωτοσύγκελλος

Αρχιμ. Γαβριήλ Παλιούρας
Τηλ.: +30 23210 68115
E-Mail: [email protected]

Γενικ. Αρχιερ. Επίτροπος

Πρωτοπρ. Θωμάς Τσιάγγας
Τηλ.: +30 23210 68102

Ιδιαίτερο Γραφείο

Αρχιμ. Νεκτάριος Καϊμακάμης
Τηλ.: +30 23210 68100

Γραμματεία

Αρχιμ. Νικήτας Χαλέμης, Θεολόγος
Πρωτ. Χριστόδουλος Καμπερίδης
Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος, Θεολόγος
Τηλ.: +30 23210 68103
Φαξ: +30 23210 68117

Επικοινωνία

Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης
Κύπρου 10, 62122 Σέρρες
Τηλ.: +30 23210 68100
Φαξ: +30 23210 68119
E-Mail: [email protected]