Σερρών Θεολόγος προς Κύπρου Γεώργιο: «Η Κύπρος είναι πάντοτε στο κέντρο της καρδιάς μας» (08/11/2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος προς Κύπρου Γεώργιο:
«Η Κύπρος είναι πάντοτε στο κέντρο της καρδιάς μας»

08-11-2024

Με λειτουργική λαμπρότητα και σεμνοπρεπή ιεροπρέπεια εορτάζει η αγία Εκκλησία μας, κατ’ αυτάς, την ιερά μνήμη της Συνάξεως των Αγίων, ενδόξων Αρχιστράτηγων Μιχαήλ και Γαβριήλ και πασών των επουρανίων θείων Δυνάμεων Ασωμάτων, που αποτελούν τους αρχαίους εφόρους και προστάτες της ιστορικής πόλεως και Μητροπόλεως των Σερρών.

Στο πλαίσιο του ως είρηται πανηγυρικού εορτασμού, η Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης, φιλοξενεί, από την παρελθούσα Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024, στον πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ναό των Σερρών, το χαριτοφόρο εκτύπωμα της Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης», προερχόμενο εκ της παλαιφάτου, ομωνύμου Μονής της Αμοργού της Ιεράς Μητροπόλεως Θήρας, Αμοργού και Νήσων.

Τον εφετεινό εορτασμό της ιεράς και φωτοφόρου αρχαγγελικής συνάξεως λαμπρύνει, επίσης, με την σεπτή παρουσία του ο Μακ. Προκαθήμενος της Αποστολικής και παλαιφάτου, Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Κύπρου, Αρχιεπίσκοπος Ν. Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κ. Γεώργιος, προσκεκλημένος του Σεβ. Ποιμενάρχου της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγου.

Την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου, παραμονή της εορτής, στις 7:00 το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε η επίσημος υποδοχή του Μακαριωτάτου, στον προαύλιο χώρο του εορτάζοντος ιερού Μητροπολιτικού Ναού Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών και ακολούθως τελέσθηκε ο μέγας πανηγυρικός, Αρχιεπισκοπικός και πολυαρχιερατικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Μακ. Αρχιεπισκόπου Ν. Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κ. Γεωργίου, συγχοροστατούντων των Σεβ. Μητροπολιτών Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Μήλου, Δήλου και Μυκόνου κ. Δωροθέου και Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλοχίου, σεπτών Εκπροσώπων του Μακ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β’ και της περί Αυτόν Ιεράς Συνόδου της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος, Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου και του οικείου Ποιμενάρχου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου.

Στον Εσπερινό συμμετείχαν, επίσης, συμπροσευχητικώς και ο Καθηγούμενος της ιεράς Μονής Αγ. Λαύρας Καλαβρύτων, πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης π. Ευσέβιος, κληρικοί εκ της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, καθώς επίσης και εκ των Ιερών Μητροπόλεων Θεσσαλονίκης, Δημητριάδος, Εδέσσης, Σιδηροκάστρου και Θήρας, οι μοναστικές αδελφότητες, οι Βουλευτές του Νομού Σερρών κ. κ. Αν. Χατζηβασιλείου και Φ. Αραμπατζή, ο Γενικός Πρόξενος της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Θεσσαλονίκη κ. Κ. Πολυκάρπου, ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Π. Σπυρόπουλος, οι Δήμαρχοι Εμμ. Παπά και Βόλβης κ. κ. Δ. Νότας και Δ. Λιάμας, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών κ. Χρ. Δρίγκα, Δημοτικοί και Περιφερειακοί Σύμβουλοι, ο Υποδιοικητής του Γ’ Σώματος Στρατού κ. Δ. Κεσόπουλος, ο Διοικητής του 10ου Συντάγματος ΠΖ κ. Μ. Θεοδωρίδης, εκπρόσωποι της Αστυνομικής Διευθύνσεως και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σερρών, οι Διευθυντές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαιδεύσεως Ν. Σερρών κ. κ. Ι. Καραβασίλης και Δ. Σωτηριάδης, η Πρόεδρος κ. Μ. Θεοδωρίδου και μέλη του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Παραρτήματος Ν. Σερρών, αντιπροσωπείες των ενοριακών, κατηχητικών συνάξεων της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης, μέλη πολιτιστικών συλλόγων Ν. Σερρών με τις παραδοσιακές ενδυμασίες και τα λάβαρά τους, καθώς και πλήθος ευσεβών χριστιανών, που προσήλθαν για να λάβουν την χάρη της Κυρίας Θεοτόκου και των θεοειδών αγίων αγγέλων.

Μετά την ευλόγηση της εόρτιας αρτοκλασίας, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης κ. Θεολόγος, απευθυνόμενος στον υψηλό επισκέπτη της Σερραϊκής Εκκλησίας, Μακαριώτατο κ. Γεώργιο, τον καλωσόρισε εγκαρδίως στην αγγελοφρούρητη και ηρωοτόκο πόλη των Σερρών, ευχαριστώντας τον για την τόσο τιμητική ανταπόκρισή του στην πρόσκληση της Σερραϊκής Εκκλησίας.

Αντιφωνώντας ο Μακ. Προκαθήμενος της Κυπριακής Εκκλησίας κ. Γεώργιος, ευχαρίστησε με θερμούς και εγκαρδίους λόγους τον Σεβ. Ποιμενάρχη της Εκκλησίας των Σερρών για την ευγενεστάτη πρόσκλησή του να προστή Πρωθιεραρχικώς της εόρτιας συνάξεως της τοπικής Εκκλησίας, γεγονός το οποίο πολύ τον συγκίνησε και τον ανέπαυσε πνευματικώς.

Μετά το πέρας της ιεράς ακολουθίας, παρετέθη εκ της Ιεράς Μητροπόλεως επίσημο δείπνο στο Επισκοπείο Σερρών.

Να σημειωθεί, ότι σήμερα, Παρασκευή 8 Νοεμβρίου, στον εορτάζοντα ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Σερρών, θα τελεσθεί πανηγυρική, Αρχιεπισκοπική και πολυαρχιερατική θ. Λειτουργία και ακολούθως η λιτάνευση των ιερών εικόνων της Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης» και των Παμμ. Ταξιαρχών.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΙΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟΝ
ΕΙΣ ΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΝ ΝΑΟΝ
ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΣΕΡΡΩΝ
ΕΠΙ ΤΗ ΕΛΕΥΣΕΙ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
ΝΕΑΣ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Κ. Κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΟΡΤΙΟΣ ΟΜΙΛΙΑ
ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟΝ ΤΗΣ
7ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024 ΣΤΙΣ ΣΕΡΡΕΣ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΥΠΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

 

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Υποδοχή της ιεράς εικόνος Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης» στις Σέρρες (07/11/2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Υποδοχή της ιεράς εικόνος
Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης» στις Σέρρες

07-11-2024

Η Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης, με τιμή, σεβασμό, αλλά και χαρά πνευματική υποδέχθηκε, την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024, στις 5:30 το απόγευμα, την ιερά, σεβασμία και θαυματουργό εικόνα της Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης», από την ιερά Μονή της Αμοργού, στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών, προς κοινό συνεορτασμό μετά της ιεράς συνάξεως των Αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ, προστατών και εφόρων της πόλεως των Σερρών.

Σύμφωνα με την παράδοση, η εικόνα της Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης» έφθασε την εποχή της Εικονομαχίας, τον 8ο και 9ο δηλαδή μετά Χριστόν αιώνα,  διά θαλάσσης, από την ομώνυμη και παλαίφατη ιερά Μονή Χοζεβά της Ιεριχούς της Παλαιστίνης, στην απόκρημνη και αλίμενη ακτή της Αγ. Άννης στην Αμοργό. Η προσωνυμία «Χοζοβιώτισσα» δημιουργήθηκε, από παραφθορά του «Χοζιβίτισσα», από το τοπωνύμιο Χοζεβά στους Αγ. Τόπους. Η ιερά Μονή της Παναγίας της «Χοζοβιωτίσσης» στην Αμοργό ανεγέρθηκε τον 9ο αιώνα, κατά τους χρόνους αφίξεως της ιεράς εικόνος, από τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Αλέξιο Α’ τον Κομνηνό.

Η υποδοχή του χαριτοφόρου, αρχαίου θεομητορικού εκτυπώματος, το οποίο εκόμισε στην πόλη των Σερρών ο Σεβ. Μητροπολίτης Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλόχιος, μετά της τιμίας συνοδείας του, πραγματοποιήθηκε μέσα σε κλίμα βαθιάς συγκινήσεως και πνευματικής ανατάσεως, από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγο, με την συμμετοχή του ευαγούς κλήρου, των μοναστικών αδελφοτήτων, του Αντιπεριφερειάρχου Σερρών κ. Π. Σπυρόπουλου, εκπροσώπων των στρατιωτικών, αστυνομικών αρχών και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας του Ν. Σερρών, της Προέδρου κ. Μ. Θεοδωρίδου και μελών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Παραρτήματος Ν. Σερρών, αντιπροσωπειών των ενοριακών, κατηχητικών συνάξεων της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης, των πολιτιστικών συλλόγων Ν. Σερρών με τις παραδοσιακές ενδυμασίες και τα λάβαρά τους, καθώς και πλήθους ευσεβών χριστιανών, που προσήλθαν για να προσκυνήσουν και να λάβουν την χάρη και την ευλογία της υπεραγίας Θεοτόκου. 

Αμέσως μετά την πάνδημη υποδοχή του αγιωτάτου εικονίσματος της Θεομήτορος, τελέσθηκε Δοξολογία, στο τέλος της οποίας, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγος, αφού ευχαρίστησε διά θερμών λόγων τον Σεβ. Μητροπολίτη Θήρας κ. Αμφιλόχιο, για την μεταφορά στην πόλη των Σερρών της θαυματοβρύτου εικόνος της Θεοτόκου, ομίλησε προς το πολυπληθές εκκλησίασμα για την φιλόστοργη παρουσία και σκέπη της Παναγίας στην ζωή και τον πνευματικό μας αγώνα, τονίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής: 

«Σεβασμιώτατε, άγιε αδελφέ κ. Αμφιλόχιε, με αισθήματα βαθυτάτης συγκινήσεως και χαράς, σας υποδεχόμεθα σήμερον στην εορτάζουσα πόλη και Μητρόπολή μας, κομίζοντα την μεγίστη αυτήν ευλογία, το αγιώτατο ιεροθεομητορικό εκτύπωμα της Παναγίας ‘’Χοζοβιωτίσσης’’, που διασώζει την παναγία μορφή της Βασίλισσας των ουρανών, της Κυρίας αγγέλων και ανθρώπων, της υπεραγίας Θεοτόκου, που από αιώνων πολλών φυλάσσεται, ως πολυτίμητος θησαυρός στην νήσο της Αμοργού της παναγιοσκεπάστου Μητροπολιτικής σας παροικίας. Αυτό το τιμαλφέστατο θεομητορικό κειμήλιο, φιλαδέλφως ηγαθύνθητε να μεταφέρετε στην ακριτική μας επαρχία και δια τούτο εγκαρδίως σας ευγνωμονούμε.

Η θαυματουργός εικόνα της Παναγίας της ‘’Χοζοβιωτίσσης’’, αλλά και όλα τα ιερά εικονίσματα της Θεομήτορος ‘’ομιλούν’’ μ’ έναν ιδιαίτερο καρδιακό τρόπο στις ψυχές των πιστών ανθρώπων και μάλιστα των πονεμένων, τις οποίες συνεγείρουν εις γονιμότητα των θείων αρετών, ενώ, για λόγους, που μόνον ο Θεός γνωρίζει, ορισμένα απ’ αυτά τα ιερά εικονίσματά Της, έχουν μία όλως ιδιαιτέρα μυστική, θαυματουργική χάρη και ευλογία. Οι ιερές εικόνες είναι άξιες μεγάλης τιμής, διότι προσφέρουν στον άνθρωπο μεγάλη παρηγορία, πνευματική δύναμη και έμπνευση, αποτελούν σημείο πνευματικής επαφής και κοινωνίας του ακτίστου με το κτιστό, μία ολόφωτη θύρα προς την Βασιλεία του Θεού, ένα αχείμαστο λιμάνι θείας παρακλήσεως, συγκλονιστικές φανερώσεις της θείας φιλανθρωπίας, αγάπης, παντοδυναμίας και προνοίας, αλλά και της θερμουργού ανθρωπίνης πίστεως.

Μεγίστη ευεργεσία απολαμβάνει, λοιπόν, σήμερον η ακριτική πόλις και η Μητρόπολίς μας και διά τούτο δοξάζουμε το υπερύμνητο όνομα του αγίου Θεού και υμνολογούμε την φιλόστοργη πρόνοια της υπεραγίας Θεοτόκου». 

Στη συνέχεια, ο Σεβ. Θήρας κ. Αμφιλόχιος, αφού ευχαρίστησε εγκαρδίως τον φιλοπάρθενο λαό του Θεού και τον σεπτό Ποιμενάρχη της κατά Σέρρας Εκκλησίας κ. Θεολόγο, για την υποδοχή της ιεράς εικόνος της Θεοτόκου, αναφέρθηκε στην θεομητορική παρουσία και την ευλογία της Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης» στην ιστορική Μονή της Αμοργού.

Να σημειωθεί ότι το πανάχραντο και χαριτοφόρο εικόνισμα της Παναγίας «Χοζοβιωτίσσης» θα ευρίσκεται προς προσκύνηση στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών έως και την Δευτέρα 11 Νοεμβρίου, όπου καθημερινώς θα τελούνται ιερές ακολουθίες, προς αγιασμό και πνευματική ενίσχυση των πιστών. 

Τον εφετεινό εορτασμό της ιεράς και φωτοφόρου μνή­μης της συνάξεως των Παμμ. Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ και πασών των επουρανίων Δυνάμεων Ασωμάτων, την 7η και 8η Νοεμβρίου, θα λαμπρύ­νει με την αγία και χαριτο­φόρο παρουσία του ο Μακ. Προκαθήμενος της Αποστολικής και παλαιφάτου, Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Κύπρου, Αρχιεπίσκοπος Ν. Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κ. Γεώργιος, τη συλλειτουργική συμμετοχή των Σεβ. Μητροπολιτών Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Μήλου, Δήλου και Μυκόνου κ. Δωροθέου και Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλοχίου, σεπτών Εκπροσώπων του Μακ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β’ και της περί Αυτόν Ιεράς Συνόδου της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος, Σεβ. Ιεραρχών και του σεπτού Ποιμενάρχου της κατά Σέρρας και Νιγρίταν Εκκλησίας κ. Θεολόγου.

Στο πλαίσιο, μάλιστα, αυτής της ευλογημένης, εορτίου επισκέψεως, η Εκκλησία των Σερρών διοργανώνει, με αφορμή και την θλιβερά επέτειο της συμπληρώσεως 50 ετών (1974-2024), από της βαρβάρου εισβολής των τουρκικών στρατευμάτων κατοχής στην μαρτυρική μεγαλόνησο, επετειακή εκδήλωση, λόγου και μέλους, την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου, στις 8:00 το βράδυ, στην αίθουσα «ΑΣΤΕΡΙΑ» του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, με κεντρικό ομιλητή τον Μακ. Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Κύπρου, με θέμα: «1974-2024! ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Η εορτή των Παμμεγίστων Ταξιαρχών

Η εορτή των Παμμεγίστων Ταξιαρχών

«Ἅγιε Ἄγγελε, ὁ ἐφεστὼς τῆς ἀθλίας μου ψυχῆς καὶ ταλαιπώρου μου ζωῆς, μὴ ἐγκαταλίπῃς με τὸν ἁμαρτωλόν, μηδὲ ἀποστῇς ἀπ᾿ ἐμοῦ διὰ τὴν ἀκρασίαν μου…
(Εὐχή εἰς τόν Φύλακα Ἄγγελον)

Ἡ ἀγάπη τοῦ Παντοδύναμου Θεοῦ δημιούργησε τόν ἀόρατο καί τόν ὁρατό κόσμο, ὥστε νά μετέχουν ὅλοι τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν. Ὅλα ἔγιναν μέ σειρά καί τάξη. Προηγήθηκε ὁ κόσμος τῶν Ἀγγέλων. Οἱ ἅγιοι Ἄγγελοι εἶναι ἄυλα πνεύματα καί ἀεικίνητα. Ὡς ἐλεύθερα καί αὐτεξούσια ὄντα εἶχαν τήν δυνατότητα ἐπιλογῆς. Μποροῦσαν νά μείνουν κοντά στόν Θεό καί νά μετέχουν τῆς Θείας Χάριτος, μέσα στά πλαίσια μιᾶς ἀνέκφραστης χαρᾶς καί εὐφροσύνης∙ μποροῦσαν ὅμως καί νά ἐπιλέξουν τήν ἀντίθετη ὁδό, ὅπως ἔκανε ὁ Ἑωσφόρος ἐπικεφαλῆς τῶν Ἀγγέλων πού ἐξέπεσαν καί ἀποτελοῦν ἔκτοτε τά τάγματα τῶν Δαιμόνων.

Δημιουργημένοι ἐξαρχῆς ὡς ἀθάνατα ὄντα, τόσον οἱ Ἄγγελοι ὅσον καί οἱ Δαίμονες, δέν ὑπόκεινται στή φθορά τοῦ θανάτου. Καί οἱ μέν Ἄγγελοι δοξολογοῦν ἀκατάπαυστα τόν Θεό, οἱ δέ Δαίμονες ἀπεργάζονται τό κακό καί προσπαθοῦν νά παρασύρουν τούς ἀνθρώπους μακριά ἀπό τή Χάρη Του καί τήν ἐπάνοδο στήν παραδεισιακή κατάσταση, τήν ὁποία ἔχασαν μέ τήν παρακοή καί ἔκπτωση τῶν Πρωτοπλάστων.

Οἱ ἀναφορές τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί οἱ Ἱεροί Πατέρες, μέ τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, δημιούργησαν τήν Ἱερά Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας, σύμφωνα μέ τήν ὁποία οἱ Ἄγγελοι διαιροῦνται σέ τρεῖς Τάξεις καί ἐννέα Οὐράνια Τάγματα. Ἡ πρώτη Τάξη περιλαμβάνει: τά Ἑξαπτέρυγα Σεραφείμ, τά Πολυόμματα Χερουβείμ καί τούς Θρόνους∙ στή δεύτερη Τάξη διακρίνουμε: τίς Κυριότητες, τίς Δυνάμεις καί τίς Ἐξουσίες∙ ἡ τρίτη Τάξη ἔχει: τίς Ἀρχές, τούς Ἀρχαγγέλους καί τούς Ἀγγέλους.

Σήμερα, ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τή Σύναξη τῶν Ἀρχαγγέλων. Εἶναι ἡ συνάθροιση τῶν ἀγγελικῶν Ταγμάτων καί ἡ διαβεβαίωση τῆς πίστης καί τῆς ἀφοσίωσής τους στόν Θεό, τή στιγμή πού ὁ Ἑωσφόρος δήλωνε μέ ἀλαζονεία ὅτι διαφοροποιεῖται καί ἀκολουθεῖ ἕνα δικό του καταστρεπτικό δρόμο γιά τόν ἴδιο καί τούς ἀνθρώπους πού θά ἐπηρεάσει μέσα στό χρόνο, στερώντας τους τήν Αἰωνιότητα. Μετά τή θλιβερή πτώση τῶν Δαιμόνων ὁ Ἀρχάγγελος Μιχαήλ, ἐκπροσωπώντας ὅλα τά ἀγγελικά Τάγματα, στήθηκε ταπεινά ἐνώπιον τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ καί ἀναφώνησε: «Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετά φόβου Θεοῦ»,καί εὐθύς οἱ ἅγιοι Ἄγγελοι ὑποκλίθηκαν ἐνώπιον τοῦ Θρόνου καί ἄρχισαν τό δοξολογικό τους ἔργο. Τοῦτο τό ὑπερθαύμαστο γεγονός τιμοῦμε σήμερα.

Τρία εἶναι τά διδάγματα ἀπό τήν ἑορτή τῶν ἁγίων Ἀρχαγγέλων. Ἔχει εἰπωθεῖ πώς ἡ μεγαλύτερη τέχνη τοῦ Διαβόλου εἶναι νά πείσει τούς ἀνθρώπους πώς δέν ὑπάρχει. Αὐτό προκαλεῖ ἐπανάπαυση καί γενικότερη χαλάρωση, ἐνῶ ἡ ἐγρήγορση καί ἡ ἑτοιμότητα πρέπει νά εἶναι τά ὅπλα τοῦ πιστοῦ. Τό δεύτερο εἶναι ἡ ὑπερηφάνεια. Οἱ Δαίμονες ἐξέπεσαν ἀπό τόν ἐγωισμό τους. Ἡ οἴηση τούς στέρησε τή Χάρη καί ἔχασαν τήν ἀξία τους. Ἀπό λαμπροφόροι καί πρόξενοι χαρᾶς ἔγιναν σκοτεινά καί ἀπαίσια ὄντα, μηχανευτές τῆς καταστροφῆς. Τό τρίτο δίδαγμα εἶναι ἡ πιστότητα τῶν ἁγίων Ἀγγέλων. Ὁ Ἀρχάγγελος Μιχαήλ μᾶς δίνει τό παράδειγμα. Ἄς ἀναφωνήσουμε κι ἐμεῖς μαζί του αὐτό πού ἐκφωνοῦμε στήν κάθε Θεία λειτουργία κατά τήν ἔναρξη τῆς Ἁγίας Ἀναφορᾶς. Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετά φόβου, γιά νά λατρεύσουμε τόν Θεό, ἀποφεύγοντας τίς ἐνέργειες τοῦ Διαβόλου. Γρηγοροῦμε, ταπεινωνόμαστε καί πιστεύουμε. Ἀντιστεκόμενοι στό κακό ἔχουμε πλάι μας, ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, τούς ἁγίους Ἀγγέλους καί ὁ καθένας χωριστά τόν προσωπικό του φύλακα Ἄγγελο, προστάτη τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων μας.

«…Ναί, ἅγιε Ἅγγελε, πρέσβευε ὑπὲρ ἐμοῦ πρὸς τὸν Κύριον τοῦ ἐπιστηρίξαι με ἐν τῷ φόβῳ Αὐτοῦ καὶ ἄξιον ἀναδεῖξαί με δοῦλον τῆς Αὐτοῦ ἀγαθότητος. Ἀμήν.

Μικρό αφιέρωμα στην εορτή των Παμμεγίστων Ταξιαρχών.

Μικρό αφιέρωμα στην εορτή των Παμμεγίστων Ταξιαρχών.

Η Εκκλησία στις 8 Νοεμβρίου εορτάζει τη Σύναξη (ομόνοια, προσοχή, ένωση) των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ και όλων των επουρανίων Δυνάμεων, τιμώντας με αυτό τον τρόπο τη θεάρεστη στάση τους κατά τη στιγμή της πτώσης του Εωσφόρου (Σατανά).

΄Οταν ο Εωσφόρος και αριθμός Αγγέλων εξέπεσαν από τη Χάρη τού Θεού, ο Αρχάγγελος Μιχαήλ συνέστησε την προσοχή στις αγγελικές δυνάμεις αναφωνώντας «στώμεν καλώς», για να μην ακολουθήσουν τον εκπεσόντα Άγγελο, αλλά να μείνουν ενωμένοι και συναγμένοι κοντά στο Θεό. Όσοι από τους Άγγέλους έπεσαν, αλλοιώθηκαν και σκοτίστηκαν, με αποτέλεσμα πλέον να φθονούν ό,τι τους θυμίζει τον Θεό. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο επιδίδονται συνεχώς σε ανηλεή και πολύπλευρο πόλεμο κατά τού ανθρώπου, που είναι εικόνα τού Θεού, με σκοπό να τον απομακρύνουν από το Δημιουργό του.

Οι Άγγελοι

Οι Άγγελοι είναι φωτεινά και λειτουργικά πνεύματα που δημιουργήθηκαν από το Θεό. Κατατάσσονται σε εννέα τάγματα, τα ονόματα των οποίων είναι: Άγγελοι, Αρχάγγελοι, Αρχές, Εξουσίες, Δυνάμεις, Θρόνοι, Κυριότητες, Χερουβείμ, Σεραφείμ.

Τα λειτουργικά αυτά πνεύματα συνεχώς υμνολογούν το Θεό και υπηρετούν στο έργο της σωτηρίας των ανθρώπων. Μερικοί από αυτούς, μάλιστα, όπως οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ, παρουσιάστηκαν κατά καιρούς σε ανθρώπους, για να αναγγείλουν το θέλημα του Θεού. Στα πλαίσια του έργου αυτού της σωτηρίας, ένας φύλακας άγγελος αποστέλλεται από το Θεό σε κάθε αγωνιζόμενο χριστιανό, για να τον προστατεύει και να τον καθοδηγεί.

Στη Σύναξη των ασωμάτων δυνάμεων αναφέρεται ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης

Του Οσίου Πατρός ημών Νικοδήμου του Αγιορείτου

Εις την Σύναξιν των εννέα Ταγμάτων, Θρόνων, Χερουβίμ, και Σεραφίμ, Κυριοτήτων, Δυνάμεων, και Εξουσιών, Αρχών, Αρχαγγέλων, και Αγγέλων.

Αρχάγγελος Μιχαήλ

Μιχαήλ ο ενδοξότατος και λαμπρότατος ταξιάρχης των ασωμάτων Δυνάμεων, πολλάς ευεργεσίας και χάριτας φαίνεται ότι έδειξεν εις το γένος των ανθρώπων, τόσον εν τη Παλαιά Διαθήκη, όσον και εν τη Νέα, χάριτι του Ευαγγελίου. Σημείωσαι, ότι Μιχαήλ θέλει να ειπή, δύναμις Θεού, ή αρχιστράτηγος δυνάμεως Kυρίου. Διότι αυτός εφάνη πρώτον εις τον Πατριάρχην Αβραάμ. Έπειτα εις τον Λώτ, όταν ελύτρωσεν αυτόν με τας θυγατέρας του από το θεόπεμπτον πύρ, και από την καταστροφήν των Σοδόμων. Μετά ταύτα εφάνη εις τον Πατριάρχην Ιακώβ, όταν ελύτρωσεν αυτόν από τας φονικάς χείρας του αδελφού του Ησαύ. Αυτός επροπορεύετο έμπροσθεν της παρεμβολής των υιών Ισραήλ, όταν ελευθερώθησαν από την σκλαβίαν των Αιγυπτίων, και με τον στύλον του πυρός και της νεφέλης, ευκόλυνεν εις εκείνους την δυσκολίαν της οδοιπορίας. Αυτός εφάνη εις τον μάντιν Βαλαάμ, όταν εκείνος επήγαινε διά να καταρασθή τον Ισραηλιτικόν λαόν, φοβερίζωντας αυτόν, και φανερά εμποδίζωντας από το τοιούτον κίνημα. Αυτός και προς τον Ιησούν του Ναυή ερωτήσαντα, απεκρίθη. «Εγώ αρχιστράτηγος Κυρίου νυνί παραγέγονα». Ούτος και εν τη νέα χάριτι εχώνευσε τους ποταμούς, τους οποίους μίαν φοράν απέλυσαν οι δυσσεβείς εναντίον του εν Χώναις αγιάσματός του, και εναντίον του θείου Ναού του. Και άλλα δε πολλά ιστορούνται δι’ αυτόν εν ταίς θεοπνεύστοις Γραφαίς. Διά τούτο και ημείς προστάτην αυτόν και φύλακα της ζωής ημών προβαλλόμενοι, την πάνσεπτον αυτού πανήγυριν εορτάζομεν σήμερον, η οποία και Σύναξις ονομάζεται δι’ αιτίαν τοιαύτην.

Ο διά υπερβολήν υπερηφανίας επαρθείς κατά του πάντων Ποιητού και Δεσπότου Διάβολος, και καυχησάμενος να βάλη τον θρόνον του επί των νεφελών του ουρανού, και να γένη όμοιος τω Υψίστω, καθώς περί αυτού γράφει ο Ησαΐας (Ησ. ιδ΄, 14), ούτος, λέγω, επειδή ευθύς οπού ενόησε ταύτα και εβουλήθη, εξέπεσεν από την ουράνιον δόξαν και από το αρχαγγελικόν αυτού αξίωμα. Καθώς είπεν εν Ευαγγελίοις ο Κύριος. «Εθεώρουν τον Σατανάν ως αστραπήν εκ του ουρανού πεσόντα» (Λουκ. ι΄, 18). Ομοίως δε και το υποτασσόμενον εις αυτόν τάγμα των Αγγέλων, απεσκίρτησεν από Θεού διά υπερηφάνειαν, διά τούτο εξέπεσε και αυτό μαζί με τον αρχηγόν του Διάβολον. Και έγιναν όλοι ομού σκοτεινοί αντί φωτεινοί. Και δαίμονες, αντί Άγγελοι.

Τότε λοιπόν λέγεται, ότι ο μέγας ούτος αρχιστράτηγος Μιχαήλ, βλέπωντας την ελεεινήν των Αγγέλων έκπτωσιν, εκατάλαβε την αιτίαν της τοιαύτης εκείνων πτώσεως. Και δια τούτο με την υποταγήν και ταπείνωσιν, την οποίαν έδειξεν ως δούλος ευχάριστος και οικέτης πιστός προς τον εδικόν του Δεσπότην Θεόν, διεφύλαξε, τόσον την εδικήν του δόξαν και λαμπρότητα, την παρά Θεού χαρισθείσαν, όσον και την δόξαν των άλλων Αγγελικών ταγμάτων. Όθεν δια την υποταγήν και ευγνωμοσύνην του ταύτην, εδιωρίσθη παρά του Θεού Παντοκράτορος, να ήναι πρώτος των Αγγελικών τάξεων. Συνάξας γαρ και ενώσας εις εν τους χορούς των Αγγέλων, εφώναξεν εις αυτούς το «Πρόσχωμεν». Ήτοι ας προσέξωμεν και ας εννοήσωμεν, τί έπαθον ούτοι οι εκπεσόντες δαίμονες δια την υπερηφανίαν τους, οίτινες προ ολίγου ήτον μαζί με ημάς Άγγελοι. Και ας στοχασθώμεν τί μεν είναι ο Θεός, τί δε είναι ο Άγγελος. Ο μεν γαρ Θεός, είναι Δεσπότης και Δημιουργός ημών των Αγγέλων. Ημείς δε οι Άγγελοι, είμεθα δούλοι και κτίσματα του Θεού. Και έτζι ανύμνησε και εδόξασε τον των απάντων Θεόν, αναβοήσας εκείνον βέβαια τον θείον και αγγελικόν ύμνον με όλους τους Αγγέλους, «Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης αυτού».

Σημείωσαι, ότι μερικοί Διδάσκαλοι προσαρμόζουσιν εις την πτώσιν ταύτην του εωσφόρου, και των δαιμόνων και εις την ανδραγαθίαν του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, τα ρητά εκείνα της Αποκαλύψεως τα λέγοντα· «Kαι εγένετο πόλεμος εν τω ουρανώ, ο Μιχαήλ και οι Άγγελοι αυτού, επολέμησαν μετά του δράκοντος. Kαι ο δράκων επολέμησε και οι Άγγελοι αυτού και ουκ ίσχυσαν. Ούτε τόπος ευρέθη αυτών έτι εν τω ουρανώ. Kαι εβλήθη ο δράκων ο μέγας. Ο όφις ο αρχαίος, ο καλούμενος Διάβολος. Kαι ο Σατανάς, ο πλανών την οικουμένην όλην εβλήθη εις την γην. Kαι οι Άγγελοι αυτού μετ’ αυτού εβλήθησαν» (Αποκάλ. ιβ΄, 7). Λέγει δε και ο Kορυφαίος Πέτρος· «Ει γαρ ο Θεός Αγγέλων αμαρτησάντων ουκ εφείσατο, αλλά σειραίς ζόφου ταρταρώσας παρέδωκεν εις κρίσιν τετηρημένους» (Β΄ Πέτ. β΄, 4).

Αλλά και ο Απόστολος Ιούδας ούτω φησίν· «Αγγέλους τε τους μη τηρήσαντας την εαυτών αρχήν, αλλά απολιπόντας το ίδιον οικητήριον, εις κρίσιν μεγάλης ημέρας, δεσμοίς αϊδίοις υπό ζόφον τετήρηκεν» (6).

Έφη δε και ο θεολόγος Γρηγόριος· «Πρώτον μεν εννοεί ο Θεός τας αγγελικάς δυνάμεις και ουρανίους. Kαι το εννόημα έργον ήν, Λόγω συμπληρούμενον και Πνεύματι τελειούμενον. Kαι ούτως υπέστησαν λαμπρότητες δεύτεραι, λειτουργοί της πρώτης λαμπρότητος… Βούλομαι μεν ειπείν, ότι ακινήτους (υποληπτέον ταύτας) προς το κακόν, και μόνην εχούσας την του καλού κίνησιν. Άτε περί Θεόν ούσας, και τα πρώτα εκ Θεού λαμπομένας. (Τα γαρ ενταύθα, δευτέρας ελλάμψεως.) Πείθει δε με μη ακινήτους, αλλά δυσκινήτους και υπολαμβάνειν ταύτας και λέγειν, ο διά την λαμπρότητα εωσφόρος, σκότος διά την έπαρσιν και γενόμενος και λεγόμενος. Αί τε υπ’ αυτόν αποστατικαί δυνάμεις, δημιουργοί της κακίας τη του καλού φυγή, και ημίν πρόξενοι» (Λόγ. εις την Χριστού Γέννησιν).

Και τούτο δε ενταύθα σημείωσαι, ότι ο Θεοδώρητος λέγει, πως εξέπεσαν από όλας τας τάξεις των Αγγέλων, συμπεραίνωντας τούτο από το λόγιον του Αποστόλου Παύλου το λέγον· «Ουκ έστιν ημίν η πάλη προς αίμα και σάρκα· αλλά προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας». Ούτω γαρ επί λέξεως λέγει· «Εκ των αγίων ήσαν ταγμάτων οι πονηροί δαίμονες. Αλλά και διά πονηρίαν, της τάξεως εκείνης εξέπεσαν. Έχουσι δε και νυν τας προσηγορίας εις έλεγχον της βδελυρίας». Συμφωνεί εις τούτο και ο θείος Ιερώνυμος, ότι δηλαδή οι εκπεσόντες Άγγελοι, εξέπεσον, όχι από ένα τάγμα, αλλά από πολλά. Βεβαιοί δε τον λόγον του από το αυτό ρητόν του μεγάλου Παύλου.

Αγκαλά και ο θεοφόρος Μάξιμος, και ο Δαμασκηνός Ιωάννης, θέλουσιν ότι από την ενάτην μόνην τάξιν των Αγγέλων, να έπεσον όσοι Άγγελοι έπεσον. Τον δε εωσφόρον, ο μεν Χρυσόστομος, πρώτον των Αγγέλων λέγει και ότι αυτός εξετραχηλίσθη από τον αγγελικόν κολοφώνα. Τω δε Χρυσοστόμω, συμφωνεί ο ιερός Αυγουστίνος και ο Διάλογος. Kαι ο Ιερώνυμος δε ανώτατον αυτόν πάντων των Αγγέλων υπέλαβε. Ο δε Τερτυλλιανός, εξέχοντα και σοφώτατον αυτόν πάντων είπε, και απλώς, ο εωσφόρος από το τάγμα των Σεραφίμ εξέπεσε· καν και ο ανωτέρω Δαμασκηνός και ο θείος Μάξιμος, πρώτον αυτόν είπον της ενάτης τάξεως των Αγγέλων.

Περί δε του πλήθους των Αγγέλων λέγει ο Χρυσορρήμων· «Ότι γαρ άπας ο αήρ, Αγγέλων εμπέπλησται, άκουσον τί φησιν ο Παύλος. “Οφείλουσιν αι γυναίκες εξουσίαν έχειν επί της κεφαλής διά τους Αγγέλους”» (Λόγ. εις την Ανάληψιν, τόμω ε΄ της εν Ετόνη εκδόσεως).

Σημειούμεν ενταύθα, ότι επειδή το Μυστήριον τούτο της των Αγγέλων Συνάξεως παρελάβομεν εξ αρχαίας παραδόσεως, καθώς γράφεται παρά πολλοίς χειρογράφοις Συναξαρισταίς, θαυμάζω, πως τινες καίτοι σοφοί όντες, εμοί γούν τω ασόφω ουκ έδωκαν νοήσαι, πως εθάρσησαν να ειπούν, ότι αυτό είναι μύθος και μυθάριον! αποστολικόν γαρ παράγγελμα είναι, κατά τον Μέγαν Βασίλειον, το να κρατώμεν τας παραδόσεις, ας παρελάβομεν. Kαι αυτοί δε οι τούτο λέγοντες, πολλά λέγουσιν αλλαχού περί φυλακής των εκκλησιαστικών παραδόσεων, όπου γε την αρχαίαν παράδοσιν ταύτην βεβαιούσι και άλλοι, ων είς εστι και ο Φιλαδελφείας Μακάριος ο Χρυσοκέφαλος, έν τε τω εις τους Ταξιάρχας λόγω, και εν τω εις τα εννέα τάγματα. Ει δε και προβάλλουσιν, ότι εν τη ουρανίω Ιεραρχία τάξις απαράβατός εστι, φωτίζεσθαι και τελειούσθαι τας κατωτέρω τάξεις των Αγγέλων υπό των ανωτέρω, αποκρινόμεθα ότι ναί. Τούτο αληθεύει εν όσω ασύγχυτος μένει η τάξις εκάστης χοροστασίας. Τότε δε εν τη πτώσει του εωσφόρου πόλεμος εγένετο εν τω ουρανώ, κατά την ιεράν Αποκάλυψιν. Όθεν πάσα η τάξις και αρμονία των υπερκοσμίων ουσιών συνεχύθη και ανεστράφη, καθότι έπεσον και από τα ανώτερα του αρχαγγελικού τάγματος, εκ του οποίου ήτον ο Μιχαήλ. Kαι τούτο βεβαιούται από τα λόγια του Αποστόλου. «Ουκ έστιν ημίν, λέγοντος, η πάλη προς αίμα και σάρκα. Αλλά προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας». Δείκνυται γαρ εκ του ρητού τούτου, ότι κατά τον θείον Ιερώνυμον και τον Θεοδώρητον τους ερμηνεύοντας το ρητόν αυτό, οι εκπεσόντες Άγγελοι, δεν έπεσον από ένα μόνον τάγμα, αλλά από πολλά και ανώτερα του τάγματος των Αρχαγγέλων, οποίαι είναι αι Αρχαί και αι Εξουσίαι. Kαι αφίνω να λέγω, ότι, κατά τον Χρυσόστομον, και Αυγουστίνον, και Διάλογον, και Ιερώνυμον, ο εωσφόρος ήτον ανώτατος πάντων των Αγγέλων, και εξέπεσεν εκ του αγγελικού κολοφώνος. Επειδή λοιπόν αύται αντιστρέψασαι την τάξιν, αντί να μυήσουν και να φωτίσουν τα κατώτερα τάγματα εις το αγαθόν, εμύησαν αυτά εις το κακόν και εσκότισαν, τούτου χάριν ο Αρχάγγελος Μιχαήλ σταθείς εν τη οικεία τάξει του αγαθού, εμύησε τας ανωτέρω Αρχάς και Εξουσίας να μένουν εν τη τάξει του αγαθού καθ’ ην εκτίσθησαν. Τί λοιπόν άτακτον, ή άτοπον ακολουθεί, ανίσως ο κατώτερος Μιχαήλ και μείνας εν τω αγαθώ, βλέπων τας ανωτέρω Αρχάς και Εξουσίας να εκπίπτουν του αγαθού, εμύησεν αυτάς και εδίδαξε να μένουν εν τω αγαθώ; Βέβαια ουδέν.

Kαι εν τη καθ’ ημάς γαρ ιεραρχία, του Ιερέως και Ιεράρχου ατακτούντων και κακώς φρονούντων, και Διάκονος και Μοναχός ευτακτούντες και ορθώς φρονούντες, δύνανται νουθετήσαι και ευτακτήσαι αυτούς, καθώς τα παραδείγματά εισι πάμπολλα. Σημείωσαι όμως ότι η ανωτέρω περικοπή, η κατά το τέλος του Συναξαρίου γραφομένη του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ήτοι η λέγουσα αυτολεξεί· «Το τοιούτον ουν μυστήριον εξ αρχαίας παραδόσεως παραλαβόντες την παρούσαν εορτήν εορτάζομεν, Σύναξιν αυτήν ονομάζοντες, ως είρηται». Αύτη, λέγω, κακώς παρελείφθη από τους τετυπωμένους Συναξαριστάς. Ει γαρ προσέκειτο, ουκ άν, οίμαι, μύθον το Συναξάριον τούτο οι ανωτέρω ωνόμασαν, ως φύλακες των εκκλησιαστικών παραδόσεων.

Το τοιούτον λοιπόν μυστήριον εξ αρχαίας παραδόσεως παραλαβόντες ημείς, την παρούσαν εορτήν εορτάζομεν. Σύναξιν αυτήν ονομάζοντες των Αγγέλων: τουτέστι προσοχήν, ομόνοιαν και ένωσιν.

Αρχάγγελος Γαβριήλ

Μαζί δε με τον Αρχάγγελον Μιχαήλ εορτάζομεν σήμερον και τον ωραιότατον και χαριέστατον Αρχάγγελον Γαβριήλ. Διατί και αυτός πολλάς ευεργεσίας εποίησεν εις το ανθρώπινον γένος, τόσον εν τη Παλαιά, όσον και εν τη Νέα Διαθήκη. Γαβριήλ δε θέλει να ειπή, Θεός και άνθρωπος, κατά τον Πρόκλον Kωνσταντινουπόλεως. Δια τούτο και αυτός υπηρέτησεν εξαιρέτως εις το μυστήριον της ενσάρκου οικονομίας του Θεανθρώπου Λόγου. Το περί του Αρχαγγέλου Γαβριήλ τούτο Συναξάριον ημείς προσεθήκαμεν.

Επειδή πάντη ανάρμοστον και ανακόλουθον είναι, να λέγεται μεν η εορτή αύτη των δύω Αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ, και πάντα τα τροπάρια και οι Kανόνες να αναφέρωσι περί των δύω Αρχαγγέλων. Έπειτα δε εν τω Συναξαρίω, να αναφέρεται μόνος ο Μιχαήλ.

Εν μεν γαρ τη προφητεία του Δανιήλ φέρεται αυτολεξεί το όνομά του, όταν εξήγησεν εις τον Δανιήλ την όρασιν, οπού είδε περί των βασιλέων Μήδων και Περσών και Ελλήνων. «Γαβριήλ, γαρ φησι, συνέτισον εκείνον (τόν Δανιήλ δηλ.) την όρασιν» (Δαν. η΄, 16). Και πάλιν ο αυτός Γαβριήλ εφανέρωσεν εις τον αυτόν Δανιήλ, ότι μετά εβδομήκοντα εβδομάδας χρόνων, ήγουν μετά τετρακοσίους εννενήντα επτά χρόνους, έχει να έλθη ο Χριστός. «Και ιδού, φησιν, ανήρ Γαβριήλ, Νν είδον εν τη οράσει εν τη αρχή πετόμενος, και ήψατό μου ωσεί ώραν θυσίας εσπερινής, και συνέτισέ με», και τα εξής (Δαν. θ΄, 21). Αυτός είναι οπού ευηγγέλισε και την γυναίκα του Μανωέ, ότι έχει να γεννήση τον Σαμψών. Αυτός είναι οπού ευηγγέλισε τον Ιωακείμ και την Άνναν, ότι μέλλουν να γεννήσουν την κυρίαν και Δέσποιναν Θεοτόκον.

Εν δε τη Νέα Διαθήκη, αυτός είναι οπού ευηγγέλισε τον Ζαχαρίαν, εστώς εκ δεξιών επί του θυσιαστηρίου του θυμιάματος, ότι έχει να γεννήση τον μέγαν Ιωάννην τον Πρόδρομον. Αυτός έτρεφε και την Αειπάρθενον Μαριάμ δώδεκα χρόνους μέσα εις τα Άγια των Αγίων με τροφήν ουράνιον. Αυτός δή αυτός, και ποίος αμφιβάλλει, ευηγγέλισε την αυτήν Θεοτόκον, ότι μέλλει να γεννήση εκ Πνεύματος Αγίου τον Υιόν και Λόγον του Θεού. Αυτός εφάνη εις το όραμα του Ιωσήφ, ως θέλουσι πολλοί, και είπεν εις αυτόν να μη φοβηθή, αλλά να παραλάβη Μαριάμ την γυναίκά του, επειδή το εν αυτή γεννηθέν εκ Πνεύματός εστιν Αγίου. Αυτός εφάνη και εις τους ποιμένας και ευηγγέλισεν αυτούς, ότι ετέχθη ο Σωτήρ του κόσμου Χριστός. Και αυτός εν οράματι είπεν εις τον Ιωσήφ να πάρη το Παιδίον και την Μητέρα αυτού και να φύγη εις Αίγυπτον. Και πάλιν αυτός ο ίδιος είπεν αυτώ να επιστρέψη εις την γην Ισραήλ. Πολλοί δε των ιερών διδασκάλων και ασματογράφων γνωματεύουσιν, ότι ο θείος Γαβριήλ ήτον ο λευχειμονών εκείνος Άγγελος, όστις κατελθών από τον Ουρανόν, απεκύλισε τον λίθον από της θύρας του μνημείου του ζωοδότου Ιησού, και εκάθητο επάνω αυτού. Και αυτός ήτον ο ευαγγελίσας τας Μυροφόρους περί της αναστάσεως του Κυρίου. Και διά να ειπούμεν καθολικώς, ο θειότατος Γαβριήλ υπηρέτησεν εις το Μυστήριον της ενσάρκου οικονομίας του Θεού Λόγου απ’ αρχής έως τέλους. Δια τούτο και η Εκκλησία του Χριστού παρέλαβε να συνεορτάζη αυτόν μαζί με τον Αρχάγγελον Μιχαήλ, και να επικαλήται την παρ’ αυτού χάριν και βοήθειαν.

Πηγή: Θησαυρός Γνώσεων και Ευσεβείας: Πνευματικά Θησαυρίσματα